Nya färdtjänsttaxor får blandat mottagande

De nya taxorna i färdtjänsten i Uppsala kommun får blandat mottagande. Handikapprörelsen kritiserar höjningen för dem som vill färdas ensamma i bil. Från pensionärshåll välkomnas sänkt avgift vid samåkning.

Uppsala2008-03-31 15:57
Från 1 oktober i år blir det billigare att åka längre resor med färdtjänst för de resenärer som delar på en och samma taxi för sina resor. De kortaste resorna får oförändrat pris, men för den som vill åka ensam i taxibilen fördubblas avgiften för kortare resor. Kommunen vill förmå fler att samåka, i syfte att sänka kostnaderna för färdtjänsten och minska bilåkandet.
I dag betalar alla resenärer 30 procent av taxameterbeloppet och lägst 20 kronor. Den som i framtiden vill åka ensam i bilen får betala minst 40 kronor för en enkel resa eller 30 procent av taxameterbeloppet. Samtidigt införs ett nytt högkostnadstak på 150 kronor.

Färdtjänstresenärer som delar bil får i stället betala 25 procent av taxameterns belopp eller högst 90 kronor för enkel resa inom kommunen. Störst avgiftssänkning får resenärer som samåker långa sträckor, oftast boende på landsbygden. Kostnaden för en resa mellan exempelvis Uppsala och Järlåsa sjunker från cirka 137 kronor till 90 kronor med de nya reglerna, men endast för den som samåker. Övriga får i stället betala det nya maxbeloppet 150 kronor. Samtidigt krävs det att antalet resenärer verkligen räcker till för samåkning. Att bara förklara sig beredd att samåka räcker inte för att få reducerat pris, enligt beslutet av gatu- och trafiknämnden.

Handikappföreningarnas samarbetsorgan (HSO) i Uppsala kommun har kritiserat förslaget till taxeändring. HSO anser att fördubblingen av minimiavgiften vid ensamåkning är oacceptabel och efterlyser en analys av konsekvenserna med de nya taxorna.
Uppsala pensionärsföreningars samarbetsorgan (UPS) välkomnar i stället sänkningen för dem som samåker. Sannolikt kommer samåkning att accepteras av fler när den blir billigare, enligt UPS.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om