Nya fartkameror i lÀnet
RiksvÀg 72 mellan Kvarnbolund i Uppsala förbi Heby till lÀnsgrÀnsen med VÀstmanland, samt riksvÀg 55 mellan Enköping och Litslena, fÄr i sommar ytterligare Ätta respektive fem trafiksÀkerhetskameror.
Foto: Hans Lundgren
Kompletteringarna av ATK sker pÄ hÄrt trafikerade riksvÀgar som inte Àr mötesfria det vill sÀga ombyggda med mittÀcken.
â LĂ€gre fart minskar krockvĂ„ldet och förre dödas och skadas i trafiken.
En del trafikjournalister misstror denna analys, men Magnus Axelsson Àr sÀker:
â Det Ă€r farten, det vill sĂ€ga energin, som Ă€r farligast om olyckan Ă€r framme. Dessutom ger lĂ€gre hastighet mindre utslĂ€pp av koldioxid.
Och Gröna Bilister hÄller med:
â Biltidningar hjĂ€lper lĂ€sare att undvika fartkamerorna och navigationssystem sĂ€ljs med reklamen att de varnar för kamerorna. Syftet Ă€r att man skall fortsatt kunna köra fort dĂ€r inte kameror finns. Det Ă€r en oansvarig populism, sĂ€ger Mattias Goldman pĂ„ Gröna Bilister.
De 700 ATK som hittills placerats ut över hela landet berÀknas spara upp till 30 liv om Äret och ungefÀr 150 personer slipper bli svÄrt skadade.
â Vi hade önskat att fler vĂ€gar i MĂ€larregionen kompletterats med ATK i Ă„r, men anlĂ€ggningarna Ă€r dyra. Varje enhet kostar 500 000 till 600 000 kronor att installera beroende pĂ„ hur lĂ„ngt det Ă€r till el- och telefonanslutningar.
Polisen i regionen förfogar dÀrtill över tvÄ mobila ATK. Bilderna pÄ fortkörare hamnar i VÀgverkets server och skickas dÀrifrÄn till Rikspolisstyrelsen och vidare till polisens centrala utredningsenhet i Kiruna.
Varje dag ertappas fortkörare, Àven i Uppland:
â Men huvudpoĂ€ngen Ă€r att man drar ner pĂ„ farten. Ăven om en del ökar farten mellan kamerorna sĂ€nks den generellt.
Det hÀnder, sÀger Magnus Axelsson, att ATK-installationer saboteras och skadas.
â DĂ€rför placeras de inte för ödsligt. VĂ€gverkets personal kollar dem och deras skyltning varje vecka.
Men alla ATK i landet Àr inte pÄ samtidigt:
â Nej, vilka som aktiveras slumpas ut, men det betyder att ingen vet nĂ€r just de kameror man passerar Ă€r aktiverade för att ta blixtbilder. Kör man förbi en sĂ„dan kamera mer Ă€n fem kilometer över gĂ€llande hastighet kommer en avi med bötesbeloppet hem i brevlĂ„dan.
Ibland gÄr ATK sönder eller mÄste servas, men reparationstiderna har snabbats upp betydligt, uppger Magnus Axelsson.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!