De fyllde en hel cykelparkering nÀr de kom, men nu Àr de spridda för vinden. Förra Äret stÀlldes 1 000 hyrcyklar ut i Uppsala. Men vad hÀnde sedan med de gröna cyklarna? I dag stÄr de lite var stans i Uppsala. I olika cykelstÀll eller ivÀgslÀngda mot ett stÀngsel eller mot ett trÀd.
Det var i augusti förra Äret som hyrcyklarna med mÀrkningen EU-bike kom till Uppsala. Bara nÄgra mÄnader tidigare publicerade internationella tidningar flygfoton pÄ Kinas cykelkyrkogÄrdar. Miljontals hyrcyklar som dumpats och som myndigheterna samlar ihop och pressar till fyrkantigt metallskrot. Bilderna i The Guardian och The Atlantic Àr nÀst intill poetiska. Cyklar, cyklar, cyklar sÄ lÄngt ögat nÄr.
Enligt cykeluthyraren Green Economy AB förstörs 5-15 procent av de gröna EU-cyklarna i Uppsala. Men verksamheten gÄr bra och i linje med förvÀntningarna, försÀkrar Sky Ming, som Àr medgrundare av Green Economy AB. à rsredovisningen för 2017/2018 visar visserligen en förlust pÄ 225 000 kronor, men dÄ var verksamheten i en uppstartsfas. Nyare resultat vill Sky Ming inte visa eller kommentera. Han ger av konkurrensskÀl inte heller ut statistik om hur mÄnga som verkligen hyr cyklarna, som nu finns i Uppsala och Stockholm.
â Det Ă€r fortfarande ett experimentellt projekt. Uppsala Ă€r en stor universitetsstad och uthyrningen Ă€r sĂ€songsberoende. NĂ€r studenterna nu kommer tillbaka ökar anvĂ€ndandet, sĂ€ger Sky Ming.
Han lovar att servicenivÄn för cyklarna ska öka efter sommaren, dÀrtill ska antalet cyklar anpassas mer efter kundefterfrÄgan. Green Economy AB ska ocksÄ bli bÀttre pÄ att samla in övergivna fordon.
â Via uppdateringar av vĂ„r app ska vi kunna skapa digitala kartor som visar i vilka omrĂ„den det Ă€r störst problem.
Under vÄren fick hyrcyklarna en ny konkurrent i Uppsala: elsparkcyklarna. Men Sky Ming menar att elsparkcyklar och hyrcyklar inte konkurrerar pÄ samma marknad.
â Folk vill trĂ€na och vĂ„ra cyklar Ă€r mer miljövĂ€nliga och hĂ„ller lĂ€ngre Ă€n elsparkcyklar. Vi vill fortsĂ€tta fokusera pĂ„ en hĂ„llbar verksamhet.
Enligt Sky Ming hÄller hyrcyklarna i tre till fem Är. En granskning i Breakit visade att elsparkcyklarna har en livstid pÄ under en mÄnad till sex mÄnader. Elsparkcyklarna Àr gjorda för privatkonsumenter, och tÄl inte att anvÀndas flera gÄnger dagligen.
Uppsala kommun fÄr numera mer frÄgor om elsparkcyklar Àn om hyrcyklar
â Man Ă€r slarvig som anvĂ€ndare och lĂ€mnar dem pĂ„ gĂ„ngytor, rörelsestrĂ„k som synskadade ska följa och sĂ„ ligger de och skrĂ€par i vĂ€gen, sĂ€ger Roger Lindström, driftschef pĂ„ kommunen.
Samtidigt upplever han att elsparksföretagen har bÀttre koll pÄ sina fordon Àn uthyraren av EU-cyklar.
â Elsparkcyklarna behöver laddas sĂ„ företagen samlar ihop dem.
Kanske har hyrcyklarna i Uppsala spelat ut sin roll, nu tar elsparkcyklarna över?
Men Anne Faxér, forskare inom elektromobilitet, menar att det behövs olika fordon i framtidens stad. Ju fler alternativa fÀrdmedel desto bÀttre.
â För att kunna ta bort bilen behövs elsparkcyklar, elcyklar och hyrcyklar. Bilen Ă€r bekvĂ€m och för en del nödvĂ€ndig i vissa situationer. Det behövs ett smörgĂ„sbord dĂ€r man kan vĂ€lja vad som passar bĂ€st för att ersĂ€tta den, sĂ€ger Anne FaxĂ©r pĂ„ RISE (Research Institutes of Sweden)
Men det Àr samtidigt viktigt att delningstjÀnsterna inte ersÀtter det mest hÄllbara fÀrdsÀttet: att gÄ.
Forskaren Rob Hart, pÄ Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala, ser en annan fara.
â Att dela lĂ„ter jĂ€ttebra för miljön. Men det antagandet bygger pĂ„ att vi nöjer oss med samma konsumtion som innan.
De ekonomiska vinsterna som man fÄr genom att till exempel dela cykel kan man anvÀnda för att jobba mindre eller gÄ i pension tidigare, enligt Rob Hart, som Àr professor i miljö- och naturresursekonom.
â Om jag lĂ€gger pengarna som jag sparade pĂ„ att inte köpa en cykel, pĂ„ att köpa nĂ„got annat kan det gĂ„ Ă„t mer resurser, i stĂ€llet för mindre.
För att det ska ske en lÄngsiktig hÄllbar förÀndring i staden, behöver kommunen, fastighetsÀgare och handlare ocksÄ sluta subventionera parkeringsplatser och andra ytor för bilar, uppger Rob Hart.
Kanske Ă€r hyrcyklar och elsparkcyklar bara en fluga, eller Ă€r de ett hĂ„llbart fordonsalternativ som vi bör omfamna? Ăven om hyrcyklar och elsparkcyklar ses som nedskĂ€pning av en del, verkar det som om fordonen behövs â Ă„tminstone för att kunna konkurrera ut bilen i stadsmiljön.