– Vi måste pröva alla möjligheter. Får vi inte någon annan passage i det här området än Islandsbron så blir det oerhört allvarligt för trafiken och miljön, med det stora antal bussar som passerar Svandammen, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C) med ansvar för trafikfrågor.
Kommunen överklagar inte länsstyrelsens beslut att stoppa det planerade brobygget över Fyrisån, mellan Kungsängsesplanaden och Kap, men har ändå inte gett upp idén om en bro på platsen. Länsstyrelsen anser att stadens dricksvatten hotas av den trafikökning vid Uppsalaåsen, väster om ån, som skulle bli en följd av bron. Även själva vägarbetet skulle kunna hota vattnet, enligt myndigheten. Stefan Hanna utesluter ändå inte en ny ansökan.
Kommunledningens åsikt är att vattenskyddet i själva verket förbättras av brobygget, med bland annat nya tätskikt i marken:
– Vi kanske kan förstärka skyddsarbetet ännu mer och vi kan vara ännu tydligare med den här länkens betydelse för kollektivtrafiken, säger han.
Samtidigt plockas planerna på en ny bro intill Kungsängsbron, längre söderut, fram ur byrålådorna. Platsen fördes tidigare fram som alternativ till bron vid Kapområdet, men föll bland annat på att den inte bedömdes avlasta innerstadstrafiken lika mycket. Sedan tidigare finns också planer på en bro i Ultuna, med anslutning till E 4, som nu lyfts fram. I båda fall krävs lång tid av planering och beslut innan byggstart.
Broplanerna vid Kap har nått betydligt längre och kommunen har satsat stora resurser och pengar på förberedelserna.
Nya försök bygga bro över Fyrisån
Uppsalas kommunledning dammar av gamla broplaner för att få till stånd en ny förbindelse över Fyrisån, sedan länsstyrelsen underkänt brobygget vid Kapområdet.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!