Nya gator ska klara ökad handel i Boländerna

Uppsala kommun vill fortsätta satsningen på handel i stor skala i Boländerna i östra Uppsala men kan också släppa fram bostäder i stadsdelen. Nya gator, rondeller och på sikt spårtrafik kan bli recepten för att klara trafiken i området.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2007-05-31 00:01
Flera nya bilgator rakt igenom de stora handelskvarteren i östra Boländerna är ett av förslagen när kommunen nu drar upp riktlinjerna för stadsdelens framtid. Förhoppningen är att avlasta de hårt trafikerade gatorna i området genom nya tvärförbindelser. Samtidigt kan butikerna längs de nya gatorna erbjudas skyltlägen. Bättre framkomlighet blir ett annat lockbete till fastighetsägarna, som lär få vara med och bekosta omvandlingen.

I dag råder under helgerna närmast trafikkaos vid stormarknaderna runt Bolandsgatan och i gatukorsningarna. Kommunens motdrag har hittills varit att bygga rondeller på Rapsgatan. I det nya förslaget omvandlas samtliga större oreglerade korsningar till cirkulationsplatser.
Bakgrunden till de nya förslagen för Boländerna är den stora efterfrågan från handeln på expansion och nyetablering i stadsdelen. Affärsidkarnas önskemål har hög prioritet för kommunledningen:
- Det viktigaste är nu att få fram handelsytor, med det stora tryck som råder, säger byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne (m). Vår förhoppning är att ha ett antaget program 2008 och möjlighet att börja bygga samma år eller året därpå.

I det nya förslaget lanseras också en idé om bostäder i norra Boländerna. Kvarteren väntas bli attraktiva för boende, i synnerhet när nya Resecentrum står färdigt.
Bostadsplanerna kan dock hamna i konflikt med industriföretagen i närheten. Bostäder kräver skyddsavstånd till störande verksamhet. Enligt kommunen krävs därför noggranna avvägningar med företagsintressen, om bostäderna ska kunna bli verklighet.

En ny förbindelse mellan stadsdelen och Tycho Hedéns väg föreslås nära vattentornet. Fördelarna ska dock vägas mot risken att framkomligheten på den forna E 4 försämras, konstaterar planerarna.

Andra delar i förslaget:
  • Gaturummen längs Stålgatan, Rapsgatan, Tycho Hedéns väg och Kungsängsleden smalnas av men antalet körfält behålls, nya hus längs gatorna, trädplanteringar, gång- och cykelvägar.
  • Nya kontor kan placeras mellan Säbygatan och Resecentrum.
  • Ny tunnel under järnvägen norr om dagens plankorsning med Vimpelgatan. Om samtidigt en ny bro byggs över Fyrisån skapas en ny öst-västlig förbindelse.
  • Ny plats för uppställning av långtradare och släp, som i dag parkeras på gatorna.
  • Parker vid Bolandsskolan och Säbygatan bevaras.
  • Möjlighet till spårtrafik med förarlösa vagnar mellan Resecentrum och affärer / arbetsplatser i Boländerna.
    FAKTA
    Idéerna för Boländernas framtid finns i ett nytt förslag till strukturprogram för området. Under sommaren får nu fastighetsägare, företag och andra instanser ta ställning till idéerna. Programmet antas slutligen av fullmäktige och ligger sedan till grund för mer detaljerade planer.
    Boländerna började byggas ut med industrier i början av 1900-talet. I väster finns kulturhistoriskt värdefulla miljöer från Uppsalas tidiga industriepok. Stora delar av området har senare inriktats mot handel, lager och kontor. Cirka 10 000 personer arbetar i Boländerna.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
    Läs mer om