Som en jÀttelik krater. SÄ ser tunneln, som gÄr förbi Gamla Uppsala kyrka och Kungshögarna, ut just nu. Men om tre Är ska tÄget kunna köra igenom den 610 meter lÄnga tunneln. Att lÀgga metrarna ovan jord var inget alternativ.
Ââ Det skulle bli ett fult inslag i den kulturhistoriska miljön som finns hĂ€r, förklarar Nicklas Borg, byggledare pĂ„ Trafikverket.
I dagslÀget finns det pÄ vissa strÀckor bara ett jÀrnvÀgsspÄr pÄ Ostkustbanan Uppsala-GÀvle. Genom ett dubbelspÄr ökas kapaciteten:
 â Flera tĂ„g kommer att kunna trafikera strĂ€ckan. Det Ă€r ett syfte med bygget, sĂ€ger Nicklas Borg.
En annan fördel rör sÀkerheten. Dagens fyra jÀrnvÀgskorsningar, som regleras med bommar, byggs bort.
Ââ SĂ„dana platser Ă€r alltid riskfyllda i och med att bommarna kan fastna. Dessutom utgör jĂ€rnvĂ€gskorningarna ett hinder för vĂ€gtrafiken sĂ„ det Ă€r bra att vi slipper dem, sĂ€ger Tove VĂ€stibacken, trafikplanerare pĂ„ Uppsala kommun.
Det totalt fyra kilometer lĂ„nga dubbelspĂ„ret â som strĂ€cker sig frĂ„n Tycho HedĂ©ns vĂ€g i söder till E4 i norr dĂ€r det ansluter till det befintliga spĂ„ret mot GĂ€vle â byggs i etapper. Första spadtaget togs för nĂ€stan exakt ett Ă„r sedan, den 22 augusti 2013.
Den hĂ€r augustieftermiddagen, nĂ€r semster fortfarande pĂ„gĂ„r, syns en handfull byggarbetare och ungefĂ€r lika mĂ„nga olika grĂ€v-och borrmaskiner i den enorma gropen. Om nĂ„gra veckor, nĂ€r tunnelns vĂ€ggar, tak och golv ska börja gjutas i betong, krĂ€vs uppĂ„t hundra arbetare, fĂ„r vi höra. Men innan dess Ă€r det viktigt att allt arbete under blir rĂ€tt: att bergvĂ€ggen förstĂ€rks med bultar dĂ€r det behövs, sĂ„ att berget âstĂ„r stillâ, förklarar Roger Sjödin, pĂ„ Svevia, som anlĂ€gger spĂ„ret.
â Tretton meter djupt Ă€r det hĂ€r, sĂ€ger han, och blickar uppĂ„t. DĂ€r ovanför stĂ„r en lyftkran, redol yfta material och utrustning för betongarbetena.
Eftersom det inte finns nÄgot berg att sprÀnga tunneln i ovan jord, har den gjorts enligt metoden cut-and-cover.
â Vi har alltsĂ„ grĂ€vt ut ett djupt dike frĂ„n ytan. SĂ„ fĂ„r man göra nĂ€r det bara finns berg pĂ„ det djup som tunneln ska vara, berĂ€ttar, sĂ€ger Nicklas Borg.
JÀrnvÀgsbygget pÄgÄr nÀra invÄnarna, mitt i bebyggelsen. Men det Àr inget som skapat nÄgra större problem, enligt Nicklas Borg. DÀremot krÀver det sin planering.
â Vi Ă€r noga med att informera dem som pĂ„verkas av de olika byggetapperna, sĂ€ger han, och berĂ€ttar att Trafikverket den 20 augusti kommer att bjuda in allmĂ€nheten till öppet hus, för att förklara hur arbetet gĂ„r.
En av dem som pĂ„verkas Ă€r rektorn pĂ„ Gamla Uppsala skola, Catarina Eriksson. Hon och eleverna tvingades flytta till temprĂ€ra paviljonger i samband med byggstarten för ett Ă„r sedan. De hade inte kunnat vara kvar i den gamla, röda trĂ€byggnaden â tunneln strĂ€cker sig nĂ€mligen alldeles förbi den. Catarina Eriksson berĂ€ttar att skolan fĂ„tt vara med och bestĂ€mma nĂ€r exempelvis sprĂ€ngningar ska göras vid bygget.
- Vi vill ju inte att det sker nÀr eleverna har rast och Àr utomhus, utan nÀr de har lektion. För att minimera bullret.
Till en början, nÀr man precis flyttat, var det ganska rörigt, berÀttar Catarina Eriksson vidare. SkolgÄrden var inte klar. Och i vÄras undvek de att öppna fönstrena som vetter mot bygget, pÄ grund av oljuden.
- Men vi har stora, frÀscha lokaler i paviljongerna. PÄ det stora hela fungerar det vÀldigt bra, sÀger hon.
Eftermiddagssolen gassar över den enorma gropen. NÄgra byggarbetare har nu stÀllt upp ihopvikbara stolar och sitter och pustar ut intill en av grÀvmaskinerna. Den ovanligt heta sommaren har frestat pÄ, sÀger Roger Sjödin.
 Ââ VĂ€rst har det varit för svetsarna som mĂ„ste ha heltĂ€ckande klĂ€der. Parasollerna hjĂ€lper vĂ€l nĂ„got, sĂ€ger han och gör en gest mot tvĂ„ rosa parasoll intill bergvĂ€ggen.
Vilan för byggarbetarna i stolarna blir kort. Strax skÀr ljudet av borrmaskinen Äter i öronen.