Nya personliga tågbiljetter

Nu inför SJ personliga biljetter som inte kan ges bort eller säljas vidare. Pendeln Uppsala - Stockholm undantas från de nya reglerna.

- Legitimation har man alltid med sig och kan det stoppa fuskandet med biljetter på nätet så låter det bra, ansåg Anneli Olson, på väg mot Visby via Stockholm, med väninnan Lena Nilsson.

- Legitimation har man alltid med sig och kan det stoppa fuskandet med biljetter på nätet så låter det bra, ansåg Anneli Olson, på väg mot Visby via Stockholm, med väninnan Lena Nilsson.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-09-01 14:08
Med start i morgon, onsdag, måste tågresenärer uppge sitt namn när de köper SJ-biljett. På tåget ska de kunna legitimera sig vid biljettkontrollen. Till en början gäller bestämmelsen alla biljetter som kan ombokas och de som inte kan ombokas, så kallade flexibla biljetter.
Resenärer mellan Stockholm och Uppsala behöver inte heller i framtiden uppge namn eller visa legitimation. Pendlarlinjer i Mälardalen (Tim-trafiken) undantas från de nya reglerna liksom enkelbiljetter som köps i de blå automaterna.
Bakgrunden till regeln är privathandeln på internet med biljetter som köpts upp till lägsta pris och sedan säljs till högre pris via nätsajter. Med namnkrav och legitimation hoppas SJ bli av med handeln. Men samtidigt är problemet begränsat och omfattar mindre än en promille av all försäljning. Möjligheten att nå resenärer direkt med information är minst lika viktig, enligt biträdande presschef Ulf Wallin:
- Redan i dag anlitar vi företag som ringer till resenärer där vi sålt biljetter med telefonnummer. Det är viktigt för oss att nå dem med information om ändrad trafik och ersättningsbussar.
Personliga biljetter kan inte lämnas vidare till en släkting eller bekant och inte heller säljas till annan resenär. Regeln om legitimation gäller inte barn och ungdomar under 16 år. På biljetter som köpts före 2 september behövs inte namn.
Bland resenärer på Uppsala centralstation fanns på tisdagen begränsad kunskap om den nya regeln. Ingen som UNT talade med kände till den, men ingen upplevde den heller som särskilt bekymmersam, efter att ha blivit informerad om rutinen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om