När klädbutiken Bamå på Sysslomansgatan i Uppsala gick i graven 2023 flyttade ett kafé in i lokalerna. Krogbröderna Alexander och Anton Ziakoulis satsade på traditionellt fika och behöll namnet.
Nu tar kaféet ett kliv till och förändrar konceptet. Tidigare i våras lade de till ordet crêperie på skylten.
Utanför dörren vajar två flaggor, den svenska till vänster och den franska till höger. Symboliskt, mitt emellan den svenska fikakulturen och den franska fäblessen för galetter och söta crêpes.
– Vi hade det i tankarna redan när vi öppnade för över ett år sen, men det är först nu som vi har hittat rätt person för att driva det, säger Anton Ziakoulis.
Han syftar på Calliopi Mastrolamprou, eller Poppi som hon kallas. Hon har lång erfarenhet av att driva just ett crêperie eftersom hon var en av ägarna till Lemoni. Det samarbetet sprack och nu har hon tagit med sig sitt tänk och sina recept till det nya crêperiet i stan.
– Vi kontaktade henne och hon ville vara med, säger Anton.
Vad är skillnaden mot att driva kafé?
– Fikabrödet är ju kvar, nu utökar vi bara med mer att äta. Vi ville göra något som var annorlunda och det var viktigt att hitta något som vi kan göra själva på plats, säger Anton Ziakoulis.
Poppi fyller i:
– Det finns så många kaféer i Uppsala och man måste sticka ut.
Sedan gör hon ett försök att beskriva de franska specialiteterna.
– Galetter kommer från Bretagne och det unika är bovetemjölet, så maten innehåller inget som de som har glutenproblem inte kan äta. Crêpes är i vår tappning en efterrätt, och görs på vanligt vetemjöl. Man kan säga att det är som barnens vanliga pannkaka, fast med olika söta inslag, säger hon.
Poppi hoppas på att så småningom kunna utveckla konceptet lite till.
– Kanske kan vi satsa på musik kvällstid. Vi får se, först måste vi se till att det vi gör nu går bra, säger hon.
Har det lönat sig då, att byta fot, eller känner de av lågkonjunkturen?
Anton Ziakoulis, som är delägare i flera andra krogar i stan, har märkt av att det är sämre tider, men tycker att han ändå börjar se en ljusning.
– Visst är det en utmaning. Folk är försiktigare med hur de spenderar sina pengar, och det påverkar oss förstås. Men tittar vi på vilka förväntningar vi hade när vi ändrade konceptet och hur det har gått så här långt så är vi väldigt nöjda, säger han.