Videon är inte längre tillgänglig
Fast då hade de nya pendeltågslinjerna redan varit i gång sedan halvsextiden på morgonen, berättade Upplands Lokaltrafiks informationschef Sture Jonsson, som fanns på plats i Järnvägspassagen tillsammans med en liten armé medarbetare.
– Allt har gått enligt planerna och tabellerna, bortsett från en avgång som vi tvingades ställa in, sa Sture Jonsson.
Uppe vid spår 6 pryddes perrongen av utrullade, röda mattor och ballonger i UL:s och SL:s färger rött och blått. Däruppe stod bland andra resenären Håkan Press, Örbyhus, som är övertygad om att pendeltågslinjen Uppsala-Morgongåva-Heby och Sala kommer att bli viktig i framtiden:
– Upptåget betyder ju enormt mycket för Tierp ochj Norduppland, och det kommer säkert att bli på samma sätt med den här nya tåglinjen, sa Håkan Press.
En trappa ner hade människor börjat samlas vid den stora scen som byggts upp. Det serverades kaffe, glögg och pepparkakor, och folk skockade sig så nära de värmande fotogenkaminerna som möjligt.
Så var det dags för konferencieren Togga Liljedahl att samla invigningsförrättarna på scenen: Johan Örjes (C), landstingsråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden, Fredrik Ahlstedt (M), ordförande i kommunstyrelsen i Uppsala och Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd och SL:s styrelseordförande. (Marie Willén (C), kommunstyrelsens ordförande i Heby kommun, närvarade inte på grund av tågförseningar).
– Det här är början på en ny tid, då våra regioner kommer att växa samman alltmer, konstaterade Johan Örjes i sitt tal, medan Fredrik Ahlstedt uppehöll sig vid hur många människor i och med de nya tåglinjerna kommer att få en ”bättre och mer välfungerande vardag”.
– Och samtidigt öppnas det upp för helt nya arbetsmarknader i orter som till exempel Heby, sa Christer G Wennerholm.
Så knöt de fyra på scenen samman blåa och röda band till en stor rosett, och på displayen ovanför scenen kunde publiken se hur ett rött upptåg och ett blått SL-tåg kördes fram mot varandra mot varandra i ett symboliskt möte.