Gottsunda-och Valsätrabor uppskattar Gottsunda allé men trafikanter av alla sorter har fått nya och i några delar rent farliga trafiksituationer att hantera.
En av de som varit i kontakt med UNT beskriver hur hon vid flera tillfällen varit en tvärnit ifrån att bli olycksoffer på passagerarsätet i en bil som från Gottsunda centrum svängt vänster in på Linrepevägen:
– Sikten mot Slädvägen är obefintlig, en klippa, sly och träd skymmer totalt. För de som kommer österifrån på Slädvägen och Linrepevägen mot Gottsunda allé är sikten likaledes skymd. 30-skylten som sitter ett 50-tal meter före kurvan är dessutom skymd av björkgrenar. Det är bara tur att ingen svår olycka redan hänt där, berättar Valsätrabon som vill vara anonym.
Den västra, övre infarten till Linrepevägen och den anslutande Slädvägen var från början ett provisorium under byggtiden.
– Meningen var att den gamla dragningen av Slädvägen uppför backen till kurvan vid Linrepevägen skulle bli gång- och cykelväg. Men lokalbussarna behövde ha sträckan öppen för trafik, och så är det tills vidare, säger Sven-Erik Asp, projektledare för Gottsunda allé vid Kontoret för samhällsutveckling (KSU).
På södra sidan av Gottsunda allé går strax innan centrumområdet den nya avtagsvägen på Ultunasidan av Gottsunda centrum. Avtagsvägen heter Valthornsvägen, och den ansluter i en fyrvägskorsning till ytterligare två delar av samma väg, samt till Elfrida Andrées väg (tidigare Hugo Alfvéns väg) som leder vidare till Musikvägen och Sunnersta.
Samtliga vägar saknar namnskyltar, och en läsare på Cellovägen konstaterar att till och med tidigare gäster hos dem nu har svårt att hitta i virrvarret av nya vägar. Läsaren hoppas att korsningen är en rondell i vardande.
– Fyrvägskorsningen är lite konstig, jag vet inte hur det där gick till, säger Christer Åkerlund vid KSU, som ändå har beställt gatunamnskyltar till vägarna, och hoppas att de är uppsatta i tid före Gottsunda torgs invigning 25 oktober.
Och någon rondell blir det inte:
– Nej, utvecklingen av Gottsunda fortsätter, och fyrvägskorsningen är ett mellanting i väntan på en ny detaljplan för området vid återvinningsstationen, säger Sven-Erik Asp.
Starka reaktioner har också cykelvägarna längs Gottsunda allé väckt. Cykelvägen längs Natura 2000-området går dubbelriktad på alléns norra sida mellan avfarten till Slädvägen- Valsätra, och fram till det kommande bostadsområdet där en väg går in mot Bäcklösaskolan.
Resultatet är att den som kommer från Gottsunda centrum på alléns södra enkelriktade sida ska passera fyra övergångsställen på väg till rondellen vid Ultuna. Märkningen av cykelbanorna är delvis otydlig och leder till osäkerhet bland cyklisterna hur de förväntas åka när cykelbanan plötsligt blir enkelriktad åt motsatt håll.
– Cykelbanorna är byggda i enlighet med detaljplanen, och märkningen av cykelbanor och korsningar följer de förordningar som finns, säger Sven-Erik Asp.
Protester har också kommit när det gäller cykelvägskorsningarna närmast Gottsunda centrum där inte minst barn och ungdomar på väg från Gottsunda till Valsätra- och Engelska skolorna ofta passerar. Till viss del har protesterna hörsammats och farthinder, så kallade busskuddar, kommer att anläggas i körfälten på Gottsunda allé. Däremot ska inga varningsskyltar för korsande cykeltrafik att sättas upp.
– Vi har justerat märkning av cykelbanor och ordnat så bra vi kan i väntan på ännu en ny detaljplan. Vi förutsätter att alla trafikanter följer trafikregler, tar hänsyn till varandra och kör och cyklar lugnt, säger Sven-Erik Asp.