Videon är inte längre tillgänglig
Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad, ett sätt att nå dit är att locka fler att ta cykeln. Från årsskiftet vill den rödgröna kommunledningen erbjuda de anställda att göra löneavdrag för att köpa en ny cykel.
– Man ska kunna göra ett bruttolöneavdrag månadsvid för en ny cykel. Kommunen ska handla upp kvalitetscyklar till riktigt bra priser. Det är jätteviktigt att vi kan se till att det hållbara resandet ökar, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).
Är det här verkligen en kommunal uppgift?
– Det är en kommunal uppgift att se till att kommunens medarbetare reser hållbart till jobbet. Jag tror att det blir ett uppsving för cykelhandeln. De kommer att få mer kunder om vi kopplar ett serviceavtal för cyklarna till lokala cykelhandlare.
Flera som på torsdagen besökte Uppsalas cykeldag vid Resecentrum var positiva till idén. En dem var Gunvor Green som cyklar året runt.
– Om det är för att uppmuntra cykling är det bra. Annars tycker jag att man kan sköta den saken själv om man jobbar och tjänar pengar, säger hon.
Själv fick hon en översyn av sin egen cykel som Angela Mullen från Uppsala kommun bjöd på. Kedjan var sliten och osmord och borde bytas till vintern. Annars fungerade Gunvors cykel fint.
Michel Rowinski som har en elcykel tycker också att löneavdrag för cykelköp är en bra idé. Han anser samtidigt att kommunen borde ha fler pumpstationer i stan. Vissa stadsdelar saknar helt pump i dag. Sofia Näslund anser att snabbcykellederna borde vara separerade från gångtrafikanter efter som farten ofta är hög.
Det anser också Inga Hedberg Sowa. Hon är pensionär och tycker att många cyklar väldigt fort, speciellt när det är rusningstrafik.
- Annars tycker jag det är bekvämt att cykla i stan, säger hon.
Cykeldagarna hålls för att uppmärksamma Uppsalaborna om målet att bli landets bästa cykelstad. Idag cyklar i genomsnitt 23 procent året runt och de ska bli fler.
– Vi vill få in synpunkter på vad vi kan bli bättre på. Vi har jobbat med fokusgrupper och gör en webbenkät där cyklister kan tycka till fram till den 30 september, säger projektledare Terese Uggla Kerrou.
Den kommunanställda som inte vill cykla ska istället kunna köpa månadskort på buss med motsvarande avdrag på lönen. Cirka 100 kronor billigare per månad räknar Maria Gardfjell med att det ska bli. Landstinget har redan ett sånt system på plats. Enligt Upplands lokaltrafik som administrerar biljetterna utnyttjar runt 500 personer det i dagsläget, och gruppen ökar.