Nytt hotell mitt i lågkonjunkturen

Även mot hotellbranschen har lågkonjunkturen slagit med en kraftig minskning i antalet bokningar. Men i Uppsala går ägarna bakom nya Hotell Fyrislund, som öppnar nu i helgen, mot strömmen och vågar satsa trots de dåliga tiderna.

Tony Thörnlund och Tomas Hellner öppnar hotell i Fyrislund. Här med receptionsansvarig Emma Reimerth.

Tony Thörnlund och Tomas Hellner öppnar hotell i Fyrislund. Här med receptionsansvarig Emma Reimerth.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2009-03-13 07:00
Det är de lokala krögarprofilerna Tony Törnlund och Tomas Heller som delvis sadlar om och gör en hotellsatsning vid korsningen gamla E 4-Rapsgatan.

Hotellet, som i dagsläget kan erbjuda 48 rum och två stora sviter, är helt fristående och vill satsa på en mer familjär atmosfär.
- Vi ser det här som ett expansivt område, nära nya Ikea, Al­lianshallen och företagen i Boländerna. Det har funnits ett behov av fler hotell härute, säger Tony Törnlund, som själv är uppvuxen i närheten.

Ägarna har arbetat tillsammans i restaurangbranschen i många år och har länge burit på idén om en satsning på hotellsidan. Men att den skulle förverkligas i just Fyrislund var mest en tillfällighet.
- För mindre än ett halvår sen fick vi nys om att hyresvärden ville bygga hotell här, och sedan har det gått väldigt snabbt, berättar Tony Törnlund.

Hur ser de då på en sådan här investering mitt under lågkonjunkturen?
Tomas Heller berättar att finanskrisen slog till med full kraft precis när de var i färd med att skriva kontrakt med en rad olika bolag.
- Vi hade ett muntligt avtal med flera partners, men så kom krisen och då drog de i nödbromsen och köpen gick inte igenom. Men tack vare stöd från Almi Företagspartner så kunde vi gå vidare, annars hade det nog inte gått, säger han.
Flera lokala hotellägare som UNT pratat med säger att de hittills inte märkt av någon minskning i antalet bokningar. Men enligt statistik från branschorganisationen Sveriges Hotell & Restaurang företagare (SHR) var januari 2009 den svagaste månaden för hotellbranschen på länge, med en genomsnittlig minskning i antalet belagda hotellrum med nästan 10 procent jämfört med samma månad året innan.

I Uppsala var nedgången något mindre - cirka 6 procent.
- Det är särskilt bokningarna på affärs- och konferenssidan som minskar, och den är väldigt viktig för hotellen. Det kommer att bli ett tufft första halvår 2009. Men jag tror att företagarna förväntar sig det, de är rätt pessimistiska på kort sikt, säger Björn Arnek, branschekonom på SHR.

För Hotell Fyrislund är än så länge mycket ovisst. Möjligheter till expansion för verksamheten finns i samma fastighet, och med planer på bland annat ytterligare rum och en festvåning saknas det inte idéer.
- Det är ingen dans på rosor att driva hotell, och en stor utmaning att få allt att klaffa. Men vi är ödmjuka inför satsningen, säger Tomas Heller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om