UNT var nominerat tillsammans med Corren och Svenska Dagbladet, och när vinnaren tillkännagavs på Svenska mässan i Göteborg var det gänget från marknadsavdelningen på UNT som fick kliva upp på scenen och ta emot priset. UNT får utmärkelsen för sin kampanj 40-klubben som gjordes i samarbete med kunden Riksmäklaren i Uppsala.
Idén bakom 40-klubben var att under ett år fira Riksmäklarens 40-årsjubileum med olika målgrupper som alla knyter an till Riksmäklarens idé om att vara mäklaren genom livet.
– Väldigt roligt och hedrande förstås. Kul att juryn uppskattar ett sånt här spännande projekt, säger Charlotta Friborg, UNT:s vd och chefredaktör.
Hjärnan bakom kampanjen har varit Erik Malmstig, som nyligen lämnat företaget för annat jobb. Han var även i högsta grad delaktig i kampanjen Sysslomansgatan 7 som fick pris 2011. Även då var kunden Riksmäklaren.
– Vårt samarbete med Riksmäklaren går långt tillbaka, säger Lena Broman Tanndal, som sedan årsskiftet har kundansvaret gentemot Riksmäklaren.
Hon tycker, precis som Charlotta Friborg, att det är glädjande att juryn vågar lyfta fram ett annorlunda och spännande projekt som 40-klubben.
Faktum är att 40-klubben fick pris även i oktober i fjol. Då tog UNT hem säljtävlingen MK Innovations.
En annan som har anledning att fira i Göteborg på torsdagskvällen är Ulrika Lööf, vd på Riksmäklaren i Uppsala.
– Kampanjen har varit mycket lyckad. Vi har ökat antalet affärer och har framför allt stärkt vårt varumärke. Vi har fått visa att vi är ett folkligt företag och att vi säljer alla sorters bostäder.
Så här lyder juryns vinnarmotivering för Årets kampanj: "Med ett tätt samarbete med sin kund har årets vinnare skapat en arbetsprocess och resultat som förnyat vinnarens kreativitet och erbjudande. När andra fortfarande bara skissar på kanaloberoende 360-lösningar så har årets vinnare i nära samarbete med sin kund skapat en modell som har stort värde för både kunden, läsaren och mediehuset. Resultatet och genomslaget imponerar."
Alla vinnare på mediedagarna: Årets Marknadsorganisation: Aftonbladet. Årets Redaktion: Svenska Dagbladet Näringsliv. Årets Kampanj: UNT - 40-klubben Riksmäklaren. Årets Utgivare, Mommapriset: Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen. Årets Dagstidning – helhetspriset: Aftonbladet