Ökad konkurrens i Uppsalas mediebransch

Mediebranschen är inne i en turbulent och föränderlig period. De senaste åren har det skett en explosion av gratistidningar, lokala nätsajter, webbradio, webb-tv och nyheter i mobilen. Radion kämpar mot stora underskott samtidigt som dagspressen tappar i upplaga.

Foto:

Uppsala2007-03-17 00:01
Hösten 2004 startade två gratistidningar i Uppsala; lokala Uppsalatidningen och rikstidningen Metro. Under det senaste året har dessutom Expressen och Aftonbladet startat webbplatser med lokala nyheter.
De nya kanalerna tävlar om samma läsare och ett begränsat antal annonsörer. De annonsberoende medierna vässar armbågarna för att inte förlora andelar av marknaden.
För TV 4 Uppland var 2006 ett bra år när reklamförsäljningen, enligt redaktionschef Erik Dalunde, gick lysande bra.

För UNT:s del innebar fjolåret både uppgång och nedgång. Tidningsupplagan sjönk med 1 900 exemplar, men under samma tid ökade läsningen på nätet och enligt UNT:s vd Dan Lannerö har tidningen aldrig haft en större räckvidd.
- Nu måste vi få annonsörerna att se möjligheterna med internet. I dag får webben in bara ett par procent av det tidningen får på annonser, säger han.
En av UNT:s konkurrenter om läsarna är gratistidningen Uppsalatidningen som startades för 2,5 år sedan. Tidningen, som kommer ut en gång i veckan, har enligt deras egna undersökningar 100 000 läsare i veckan.
- Vi riktar in oss på de yngre åldersgrupperna mellan 20 och 39 år och där är vi ganska starka, säger Uppsalatidningens vd Björn Löfqvist.

Där Uppsalatidningen är stark har Upsala Nya Tidning en av sina svaga punkter. Dan Lannerö menar att UNT:s största utmaning är att fortsätta att utvecklas för att inte tappa den yngre åldersgruppen samtidigt som företaget måste fortsätta att göra en bra papperstidning för de lite äldre trogna tidningsläsarna.
En strategi som Dan Lannerö inte är främmande för är att lansera en gratisversion av UNT för att locka yngre läsare. I det långa perspektivet ser han dock mer omfattande förändringar.
- Inom ett 20-årsperspektiv kanske tidningen blir en tredagarstidning, kommer ut en gång i veckan och två på helgen, och innehåller mer sammanfattande texter och analyser. Den dagliga nyhetsrapporteringen tas då helt över av webben, menar han.

Expressens och Aftonbladets etablering av lokala webbplatser har förändrat medielandskapet i Uppsala. Men hittills har varken Uppsalatidningen, TV 4 Uppland eller UNT känt av någon egentlig konkurrens från kvällstidningarna.
- Jag tror inte att annonsörerna tänker på kvällspressen som lokaltidning ännu, även om de profilerar sig så, säger Uppsalatidningens vd Björn Löfqvist.

Diskutera under Tyck fritt

FAKTA
Den lokala mediekonkurrensen:

aftonbladet.se
uppsala.expressen.se
Metro
Sveriges Radio P4 Uppland
Tv 4 Uppland
Uppsalatidningen
Upsala nya tidning
unt.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om