Ökad kontroll på färdtjänsten

Uppsala kommun ökar kontrollen av säkerheten inom färdtjänsten. 200 taxibilar som kör färdtjänst måste bevisa att de uppfyller kraven i kommunens avtal.

Taxichauffören Tord Gottschalk tycker att kommunen gör rätt i att granska fler taxibolag och säkerheten för färdtjänstpassagerare.

Taxichauffören Tord Gottschalk tycker att kommunen gör rätt i att granska fler taxibolag och säkerheten för färdtjänstpassagerare.

Foto: Robert Henriksson

Uppsala2009-11-12 07:57
Kontrollen kommer bland annat att innehålla en granskning av alkolås, nackstöd, sjukvårdsutrustning och trepunktsbälten. Dessutom ingår i besiktningen en kontroll av att fordonen är rena och välstädade.

Taxichauffören Tord Gottschalk, som UNT träffar utanför entrén till Samariterhemmets sjukhus, kör färdtjänst åt Uppsala Taxi. Han tycker att det är bra att kommunen nu tänker ställa hårdare krav på taxibolagen.
- Det är ju jätteviktigt. Det här är en arbetsplats och det är klart att det ska vara rent och snyggt här i möjligaste mån, säger han i taxibilen.

Bakgrunden till granskningen är att gatu- och trafikkontoret vill veta om taxibolagen lever upp till de villkor som ställs för att åkarna ska få utföra färdtjänstresor. Granskningen kommer att ske utöver den ordinarie bilprovningen. Men det är Bilprovningen som gör den extra kontrollen på uppdrag av Uppsala kommun.
- Om jag ska kunna stå för upphandlingen av färdtjänsten så vill jag kontrollera att den fungerar. Vi måste garantera att färdtjänstpassagerarna, som redan är en så utsatt grupp, känner sig trygga i bilarna, säger gatu- och trafikkontorets chef Lena Lantz.

Nyligen genomfördes en kontroll av 34 rullstolsfordon som har utfört färdtjänst åt kommunen sedan hösten 2008. Bland annat kontrollerades om rullstolsliften eller rampen fungerade.
Av 34 upphandlade fordon gick endast 19 igenom vid första kontrollen. Av de granskade fordonen återstår nu fyra att ombesiktiga. Sex fordon är avstängda för att de inte ens kom till besiktningen.
- Vi har haft liftar som inte fungerat och smutsiga bilar. Det har funnits bra bilar också. Hela spannet, säger Lena Lantz.
De så kallade åkarna, som äger de bilar som förarna kör, har reagerat olika på kontrollen:
- De har blivit arga. Man hör ursäkter som "det här är bara en reservbil". Men en reservbil måste ju också fungera, säger Lena Lantz och tillägger:
- Men många förare är jätteglada för nu har åkaren tvingats fräscha upp bilen som de kör.

Och från årsskiftet kräver alltså kommunen att samtliga 200 personbilar, som används i färdtjänsten, infinner sig till kontroller. Beskedet välkomnas av Handikappföreningarnas samarbetsorgan, HSO.
- Det kan vara en väckarklocka för chaufförerna att få det här kontrollerat så att de blir medvetna om till exempel anordningarna för fastsättningar av rullstolar, säger Hans Richter som är vice ordförande i HSO Uppsala.
Han tycker att chaufförerna behöver mer utbildning.
- Det förekommer ibland att en del chaufförer slarvar eller inte är kunniga i hur man fäster en rullstol.
Lena Lantz säger att chaufförerna som kör rullstolstaxi åt kommunen måste genomgå en särskild utbildning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om