Ökat stöd till matematiken
Uppsalaskolor får extrapengar till matteundervisning i grundskolan. 500 skolor i landet får möjlighet att förbättra elevernas kunskaper.
Från skolorna har dock intresset varit betydligt större än vad pengarna räckte till. Sammanlagt ansökte kommunerna om bidrag på över en miljard kronor. För Uppsalas del är det cirka 1,5 miljoner kronor som ska användas till att utöka mattekunskaperna bland cirka 500 elever, fördelade på 26 skolor.
- Vi är väldigt tacksamma för alla medel. Bidraget är en uppmuntran för oss att fortsätta lägga lika stor vikt vid matematiken. Lärarna får bland annat större möjlighet att ta till sig ny forskning, säger Karin Stacksteg, utvecklingsledare för grundskolan.
Kommunen har tidigare gjort en stor kartläggning som visade att matematikkunskaperna är för dåliga. Sedan dess har man arbetat med olika förbättringar. Nu vill skolorna utveckla arbetet där målet är att ha en likvärdig utbildning och stegvis höjd kunskapsnivå inom hela grundskolan. I projektbeskrivningarna nämns bland annat satsningar på mer stöd till lärare och att identifiera var olika elever befinner sig i kunskapsutvecklingen.
Nåntunaskolan, Liljeforsskolan, Eriksbergsskolan och Uppsävjaskolan är några av de skolor som kommer att få del av pengarna till matteundervisning.
Den totala fördelningen av pengar innebär att sammanlagt 29 000 elever vid 500 skolor i landet berörs av satsningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!