Mässan i Fyrishov har haft öppet i någon timme när UNT kommer på besök under lördagen. Redan är det gott om besökare, särskilt i den delen där besökarna kan prova öl från mindre bryggerier. Publiken är blandad i kön och ålder, även om de unga männen är i klar majoritet.
Med tomma glas i handen kommer väninnorna Inger Persson och Katrin Karlsson och letar efter något intressant att prova. För Katrin Karlsson är det tredje gången hon är på mässan, för Inger Persson första. Hennes första intryck handlar inte om alkoholen.
– Det är en sådan osannolik mix av människor. Folklivet är härligt, säger hon.
Egentligen har hon hamnat lite fel.
– Jag är inte så förtjust i öl. Men det här är kul ändå, säger hon innan de försvinner in i mängden av människor.
Några som gillar öl är däremot Lars Björk och hans kompisar. När UNT träffar dem provar de exotiska öler med mango och kokossmak. De är en vattendelare i sällskapet.
– Det smakar friskt. Lite som juice och det är ju positivt om man gillar juice, förklarar Lars Björk.
Kompisarna håller inte alls med.
– Det smakar sololja, säger en av dem.
Det är fjärde året mässan hålls. Arrangörerna hoppas och tror på besöksrekord.
– Vi tror på 11 000 besökare, tusen fler än förra året. Första året kom 6 000, säger Fredrik Annell-Berger, vd för bolaget bakom öl- och whiskyfestivalen.
De senaste tio, femton åren har inneburit en explosion för intresset att tillverka öl i Sverige, berättar han. 20 lokala småbryggerier har blivit flera hundra. Och även när det gäller andra alkoholhaltiga drycker börjar det poppa upp små, lokala företag. Som Uppsala destilleri, som ställer ut på mässan. Det är Magnus Johansson som i hemmet i Börjetrakten en dag i veckan, samt på kvällar och helger bredvid sitt vanliga arbete, driver företaget som gör whisky, men också andra spritsorter. Till sin hjälp har han frun Maricel Palestro. Förra året var de första prdukterna ute till försäljning.
– Mässan betyder väldigt mycket, framförallt för att den är så rolig med mycket folk och positiv stämning. Men det ger ju förstås reklam också, säger han.
Whiskybranschen är på väg in i det ölbranschen redan varit med om: en stark tillväxt med entusiastiska småföretagare, berättar han. Från något enstaka svenskt destilleri finns i dag 17 som han känner till.
Men blir det inte lätt stökigt och vilt på en öl- och whiskymässa efter ett tag, när besökarna fått i sig lite?
– Det brukar faktiskt mest bara vara väldigt trevligt, säger Magnus Johansson.