Olyckschaufför brottsmisstänkt

En av förarna vid den svåra bussolyckan på länsväg 288 den 27 februari i år misstänks för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Föraren delgavs misstankarna på fredagen.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2007-05-04 14:37
Den unga kvinnan som nu är misstänkt för brott körde bussen på linje 811 i riktning mot Östhammar. Hon blev inte allvarligt fysiskt skadad vid kollisionen, men sex resenärer i olycksbussarna avled och minst 30 skadades, flera av dem svårt. Föraren är skäligen misstänkt, vilket är den lägre misstankegraden, för att ha vållat dödsfallen genom vårdslöshet.

Direkt efter olyckan inledde Uppsalapolisen en förundersökning för att utröna om någon kunde misstänkas för brott. Den övertogs i mitten av mars av åklagare. Under utredningens gång har minst ett 60-tal personer hörts och omfattande tekniska undersökningar har gjorts av olycksbussarna. Parallellt pågår Statens haverikommissions utredning av olycksorsaken.
Tidigt kunde polisen slå fast att ingen av förarna överskred hastighetsbegränsningen och att ingen av dem talat i mobiltelefon eller varit påverkad av alkohol vid olyckan. Granskningen visade också att de haft normala arbets- och vilotider före kollisionen.

Båda förarna av olycksbussarna har varit sjukskrivna efter olyckan.
- Det har varit en otrolig press på de här personerna, säger Yngve Karlsson, vice vd vid bussbolaget KR Trafik som kör trafiken på linje 811 och som är arbetsgivare för de båda förarna.
Den unga kvinna som nu misstänks för brott hade varit anställd hos bolaget i några månader före olyckan. Huruvida hennes relativt korta tid som yrkesförare spelat någon roll i sammanhanget är alltför tidigt att säga, enligt Yngve Karlsson.
- Men alla människor är någon gång oerfarna, säger han.

Bolaget hade inte fått någon information i förväg om åklagarens beslut. För många av de anställda kom beskedet på fredagen som en obehaglig överraskning.
- Stämningen är väldigt dämpad, säger Yngve Karlsson. Nu sätter vi oss ned och går igenom allt igen. I övrigt har vi inga kommentarer.
Advokat Anna Ling i Uppsala utsågs på fredagen till chaufförens försvarare. Hon hade sent på eftermiddagen inte träffat sin klient eller hunnit sätta sig in i fallet.
- Jag har ingenting att säga för närvarande, förklarade hon.

Varken polis eller åklagare ville på fredagen lämna närmare information om innehållet i misstankarna. Först när åtalet väcks kommer utredarna att hålla en presskonferens.
Utredningen går nu vidare med ytterligare förhör. I nästa vecka får chauffören möjlighet att redogöra för hur hon ställer sig till anklagelsen. Kammaråklagare Pär Andersson räknar med att kunna väcka åtal i mitten av juni. Straffet för den som fälls för vållande till annans död är böter eller fängelse i högst två år.
FAKTA
De båda bussarna kolliderade strax före klockan sju på morgonen 27 februari söder om Stavby, mellan Uppsala och Gimo. Sex personer avled och ett stort antal skadades. Olyckan är därmed en av de svåraste bussolyckorna i landet. De flesta av de omkomna var pendlare som färdades i bussen från Östhammar mot Uppsala. Båda fordonen var utrustade med bälten och hade vid senaste besiktningstillfället inga anmärkningar. Enligt vissa vittnesuppgifter skulle den ena bussen ha kommit för långt ut i motsatt körbana och kolliderat med den mötande bussen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om