Ombyggnad av besvärlig infart dröjer

En av Uppsalas besvärligaste trafikknutar kan vara på väg mot en lösning, efter över 15 års planerande. Ombyggnaden av riksväg 55 förbi Flogsta och Stenhagen beräknas starta 2015, men tidigast om sex år kan den nya vägen stå klar.

Uppsala2012-07-02 08:55

Trafikverket lägger nu fram fem delvis nya alternativ för ombyggnad av vägsträckan mellan trafikplatsen vid Berthåga i öster och Kvarnbolund i väster samt alla korsningar. Den största ombyggnaden, där riksvägen bland annat sänks ned under marknivå, beräknas kosta 1,3 miljarder kronor. I samtliga alternativ ersätts dagens plankorsningar med cirkulationsplatser, planskilda korsningar eller påfarter av olika modeller.

Den billigaste lösningen är kostnadsberäknad till nästan en halv miljard kronor. År 2000 beräknades en mindre omfattande ombyggnad kosta under 100 miljoner kronor i dåtidens värde. Det betyder att de 198 miljoner kronor av statliga pengar, som reserverats i den regionala länstransportplanen för den två kilometer långa sträckan, inte längre räcker långt.

Förslagen som kommunen nu ska ta ställning till har flera gemensamma nämnare. I samtliga fall stängs dagens plankorsning vid Ica-butiken i Flogsta och flyttas västerut. Där ersätts den av antingen rondell eller lokalgata under riksvägen som ansluts till en förbindelse i Berthåga. Alla alternativ innebär också att dagens korsning vid Starbo stängs. Lokalvägen ansluts i stället till en ny trafikplats vid Stenhagen. Nya gång- och cykelvägar byggs över eller under riksvägen. Alla förslag innebär också intrång i kanten av naturreservatet Hågadalen-Nåsten.

I de två dyraste alternativen sänks riksvägen längs större delen av sträckan. Korsningarna ersätts med planskilda rondeller över eller under riksvägen och nya påfarter. En helt ny trafikplats anläggs vid Berthåga med bland annat ny anslutningsväg till Flogsta. I övriga tre alternativ behålls Berthåga trafikplats men byggs om. Olika modeller finns för anslutningarna med Stenhagen och Kvarnbolund. I samtliga fall krävs stora omläggningar av vatten-, avlopps- och elledningar i marken.

Redan 1998, för 14 år sedan, togs en förstudie fram för ombyggnaden. Från 2003 rådde stiltje i frågan, sedan dåvarande Vägverket och Uppsala kommun förespråkat olika alternativ för ombyggnaden. Under tiden har bilköerna växt vid påfarten från Bärbyleden och utfarten från Flogsta. Det senaste året har Trafikverket och kommunen återupptagit planeringsarbetet, vilket lett till de förslag som nu läggs fram. Trafikverket hoppas att parterna till hösten kan enas om ett alternativ, inklusive finansiering:
–  Vi är angelägna om ett så gott stöd som möjligt från kommunalt håll. När finansieringen avgjorts kan vi gå in i ett väldigt aktivt skede med arbetsplanen, säger Trafikverkets projektledare Per Pettersson.

Uppsala kommun planerar att genomföra en så kallad medborgardialog om ombyggnaden i slutet av augusti.
–  Alla som har synpunkter ska kunna komma till tals. Det blir ett viktigt underlag för det fortsatta arbetet, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Trafikverket vill ha besked om vilket alternativ kommunen föredrar i början av september. Därefter kan detaljplaneringen gå vidare. Håller tidsschemat kan ombyggnaden starta våren 2015. Beroende på vilket alternativ som väljs beräknas en nyanlagd väg stå klar någon gång mellan 2018 och 2020.

Fakta

Trafiken med personbilar på riksväg 55 mellan Berthåga och Stenhagen beräknas öka med 32 procent till 2030. Tung trafik beräknas öka med 55 procent samma period. Vägsträckan är redan i dag tidvis hårt belastad med långa köer i rusningstid vid anslutningen från Bärbyleden–Luthagsesplanaden och utfarten från Flogsta. Enligt Trafikverket har båda anslutningarna alltför låg kapacitet men är ändå inte så olycksdrabbade som man kunde vänta sig. Uppsala kommun har tidigare förespråkat en så kallad stadsinfart längs sträckan, med maxhastighet på 70 km/tim. Dåvarande Vägverket föreslog i stället en förbifart med 90 km/tim.

Källor: Trafikverket, Uppsala kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om