Omvandling till 30-zoner går trögt

I fem stadsdelar i Uppsala ­planeras sänkta hastigheter ­redan i år genom ombyggnad och skyltning till lågfartsväg, med ­rekommenderad 30-gräns. Men ansvariga tvekar om möjligheten.

Uppsala2006-06-19 23:07
Totalt ett 50-tal områden i Uppsala ska på sikt få Vägverkets blå 30-skyltar, som signalerar lågfartsväg, samt ombyggnader för att förhindra höga farter. På gatu- och trafiknämndens lista står Bärby hage, August Södermans väg i Gottsunda, delar av Johannesbäck, Tuna backar och södra Årsta först på tur. Redan i år ska lågfartszoner införas i stadsdelarna, men kommunens trafikchef Mats Svensson är tveksam till om det blir möjligt:
— Det är främst en fråga om personalresurser. Det här kräver ett ganska omfattande arbete av förberedelse och planering, säger han.

Hittills har omvandlingen gått trögt och bara i ett fåtal områden eller kvarter har införts så kallad blå-30 och ombyggnad. Genomförandet har beräknats kosta mellan en och två miljoner kronor per område. Den alternativa metoden, hastighetsreglering via den "vanliga" förbudsskylten 30 km/tim, ska i Uppsala reserveras för skolor och liknande. Den blå 30-skylten innebär endast en rekommendation om högsta fart och inget förbud.
Nästa år är målsättningen att införa lågfartsområden i östra Fålhagen, delar av Johannesbäck, norra Gottsunda, mellersta Sunnersta och norra Årsta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om