Omvandling till 30-zoner går trögt
I fem stadsdelar i Uppsala planeras sänkta hastigheter redan i år genom ombyggnad och skyltning till lågfartsväg, med rekommenderad 30-gräns. Men ansvariga tvekar om möjligheten.
— Det är främst en fråga om personalresurser. Det här kräver ett ganska omfattande arbete av förberedelse och planering, säger han.
Hittills har omvandlingen gått trögt och bara i ett fåtal områden eller kvarter har införts så kallad blå-30 och ombyggnad. Genomförandet har beräknats kosta mellan en och två miljoner kronor per område. Den alternativa metoden, hastighetsreglering via den "vanliga" förbudsskylten 30 km/tim, ska i Uppsala reserveras för skolor och liknande. Den blå 30-skylten innebär endast en rekommendation om högsta fart och inget förbud.
Nästa år är målsättningen att införa lågfartsområden i östra Fålhagen, delar av Johannesbäck, norra Gottsunda, mellersta Sunnersta och norra Årsta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!