De mĂ„nga förseningarna i tĂ„gtrafiken har inte bara lett till en försvĂ„rad situation för pendlarna. Ăven tĂ„gvĂ€rdarna har rĂ„kat ut för en tuffare situation.
â TĂ„gvĂ€rdarna Ă€r nĂ€rmsta lĂ€nken ut mot de irriterade och förbannade resenĂ€rerna och blir ofta utsatta för bĂ„de utskĂ€llningar och hot, sĂ€ger Alex Weinfors som Ă€r lokförare och ordförande i branschorganisationen Seko spĂ„rtrafik.
Han fortsÀtter:
â Ăven sexuella trakasserier har blivit ett ökande problem enligt de vittnesmĂ„l vi fĂ„r. Mycket rapporteras inte in men fack och arbetsgivare jobbar gemensamt för att fĂ„ bukt med det hĂ€r problemet och den samlade bilden Ă€r att det blir vanligare att framför allt unga tjejer blir utsatta för fula kommentarer och att folk tafsar pĂ„ dem.
Alex Weinfors pÄpekar att som lokförare inte Àr lika utsatt eftersom han har en egen hytt och inte möter resenÀrerna pÄ samma sÀtt som tÄgvÀrdarna.
Uppsalabon Maria Karlsson som Àr tÄgvÀrd och huvudskyddsombud pÄ MÀlartÄg Àr dÀremot ofta utsatt för hotfulla situationer.
â NĂ€r folk inte har biljett blir det ofta obehagligt, folk skriker och anvĂ€nder förseningarna som en ursĂ€kt för att inte köpa biljett. De menar att det inte Ă€r nĂ„gon idĂ© nĂ€r tĂ„get Ă€ndĂ„ inte kommer.
I samtal med kollegor Àr hennes bild att hot och vÄld har ökat under hösten, medan avvikelserapporterna om hot ligger stadigt under Äret. De 1 835 rapporterna som kommit in till och med november 2023 över hot, vÄld och avvisningar av resenÀrer, visar att i 16 procent av fallen har det förekommit hot och aggressivitet och i 18 procent av fallen har polis tillkallats.
â Avvikelserapporterna Ă€r bara en brĂ„kdel av allt som hĂ€nder. Kollegor som har jobbat lĂ€nge har inte tid att skriva rapporter varje gĂ„ng de blir kallade hora.
Detta Àr första Äret som Seko MTR MÀlartÄg sammanstÀller lokala avvikelserapporter, varför det inte gÄr att sÀga om det skett en ökning sedan tidigare Är.
â TĂ„get Ă€r ocksĂ„ en spegling av det övriga samhĂ€llet och nĂ€r det blivit hĂ„rdare mĂ€rks det Ă€ven bland de som Ă„ker tĂ„g. Stationerna Ă€r samlingsplatser dĂ€r det förekommer olagligheter som drogförsĂ€ljning och det sprider sig till tĂ„gen, sĂ€ger Alex Weinfors.
Maria Karlsson har sjÀlv bevittnat droghandel flera gÄnger.
â I Katrineholm sĂ€ljer de droger öppet pĂ„ tĂ„get, sĂ„ vi ringde polisen. Första gĂ„ngen hann de dit, andra gĂ„ngen inte. Detta Ă€r ofta personer utan biljetter som Ă€r hotfulla och nĂ€r polisen inte kommer kan det vara lĂ„ngt till nĂ€sta station och lĂ„ng tid som jag Ă€r utsatt för de hĂ€r mĂ€nniskorna.
ResenÀrer som inte har biljett har ökat det senaste Äret enligt Maria Karlsson. Vid sidan av att man inte vill köpa biljett pÄ grund av förseningarna, Àr en vanlig ursÀkt att allt blivit sÄ dyrt i samhÀllet sÄ att de inte har rÄd.
Den hotfulla arbetssituationen skapar en daglig stress pÄ arbetet, vilken förstÀrks av det i övrigt pressade lÀget med stor brist pÄ tÄgpersonal. StÀndiga schemaÀndringar och svÄrigheter att fÄ ledigt till följd av personalbristen i kombination med den hotfulla arbetssituationen gör Àven arbetet mindre attraktivt för att söka.
â Det blir vĂ€ldigt svĂ„rt att rekrytera nĂ€r det ingĂ„r hot och vĂ„ld i jobbet. Vi fĂ„r kommentarer frĂ„n nyanstĂ€llda som reagerar pĂ„ arbetsmiljön och dĂ„ fĂ„r vi bara sĂ€ga att klimatet pĂ„ tĂ„gen hĂ„rdnar, sĂ€ger Maria Karlsson.
Jonas Persson Àr trygghetschef pÄ MTR och en av de saker MTR nu ser över enligt honom Àr att tÄgvÀrdarna kan jobba tvÄ och tvÄ i stÀllet för ensamma som de gör nu.
â Nu behöver vi hitta vilka strĂ€ckor och tider som vi kan utöka bemanningen och se om det finns resurser för det. Till exempel pĂ„ Valborg i Uppsala kan man vara tvĂ„ tĂ„gvĂ€rdar pĂ„ tĂ„gen.
TÄgvÀrdar som blir mordhotade, spottade pÄ och resenÀrer som skriker. Vad tÀnker ni om det hÀr?
â Varje situation dĂ€r vĂ„r personal blir utsatt för hot, vĂ„ld eller krĂ€nkningar Ă€r allvarlig. Vi följer antalet rapporter i vĂ„rt interna system och dĂ€r kan vi se att 2022 och 2023 sĂ„ Ă€r det pĂ„ samma nivĂ„ nĂ€r det gĂ€ller vĂ„ld och hot dĂ€remot ökar antalet krĂ€nkningar. Deras upplevelse av ökad otrygghet har jag full respekt för.
Vad tÀnker ni göra Ät det?
â Vi utvecklar en fördjupad trygghetsutbildning för personalen och vi jobbar Ă€ven med att fĂ„ bĂ€ttre samverkan med de aktörer som finns i nĂ€rheten av stationerna sĂ„ som vaktbolag och fastighetsĂ€gare. MĂ„lsĂ€ttningen Ă€r att olĂ€mpliga personer ska bli stoppade och inte komma in pĂ„ tĂ„gen överhuvudtaget.