Öppnandet av Bäverns gränd blev en het stridsfråga i valrörelsen där de politiska blockens trafikpolitik för innerstaden ställdes på sin spets. Den borgerliga majoriteten i fullmäktige beslutade i höstas att stryka beteckningen ”bussgata” i detaljplanen för Bäverns gränd, på gatupartiet mellan Islandsbron och Kungsängsgatan.
Syftet är att öppna gatan för biltrafik, men inte hela dygnet utan endast kvällar, nätter och helger. Dagtid ska också i fortsättningen bara stadsbussar få färdas på gatupartiet. Beslutet att öppna gatan för allmän trafik fattas via en lokal trafikföreskrift, sedan detaljplanen ändrats.
Boende längs gatan är starkt kritiska till beslutet och två bostadsrättsföreningar överklagade ändringen av detaljplanen till länsstyrelsen, som nu beslutat avslå klagomålen.
Länsstyrelsen konstaterar visserligen att bullret, som redan överskrider riktvärdena, kommer att öka ytterligare om mer trafik färdas längs gatan. Även miljönormerna för utsläpp kan komma att överskridas samtidigt som bussarna får svårare att komma fram. Men myndigheten slår också fast att enbart planändringen inte öppnar gatan för biltrafik – då krävs även en lokal trafikföreskrift – och därmed är det omöjligt att bedöma vilka konsekvenser planbeslutet kommer att medföra för miljöpåverkan och framkomlighet.
Slutsatsen blir att den ändrade detaljplanen inte i sig själv medför så stora nackdelar att den kan upphävas. Länsstyrelsen pekar också på att det finns andra regler, bland annat i miljöbalken, för att motverka negativa konsekvenser när en föreskrift om att öppna gatan antas. Länsstyrelsens beslut kan i sin tur överklagas till regeringen.