Det finns ett stigma kring att bli beroende av smärtlindrande medel, problemet växer därför i skymundan och i framförallt USA är det mycket utbrett. Uppsalaföretaget Orexo, som utvecklat läkemedlet Zubsolv mot opiatberoende, beslutade sig för att förändra synen på problemet och lyfta fram frågan för allmänheten och politikerna.
– Vi ville få bort stigmat, säger Orexos vd Nikolaj Sørensen.
– Kampanjen är egentligen inte knuten till någon produkt, men det är klart att vi hoppas på en indirekt effekt och att folk söker hjälp och får behandling med Zubsolv.
Kampanjen har utformats av Orexos amerikanska team i samarbete med reklambyrån StrawberryFrog. Framför allt var den kusliga film som spelades in för kampanjen framgångsrik på sociala medier och hade en knapp miljon visningar efter en vecka sedan många delat den.
– Vi lyckades verkligen få till en diskussion om problemet, och få till en "positiv spin" – annars handlar 99 procent av alla artiklar om opiatberoende om att någon läkare blivit fängslad eller att någon filmstjärna har dött.
Kampanjen "Out the monster" gav även ringar på vattnet i form av diskussioner på sociala medier vilket har hjälpt till att få ut problemet i ljuset.
Vad betyder priset för er?
– Orexo är ett litet bolag, vi kan inte arbeta som de stora utan måste marknadsföra oss annorlunda och mer kreativt. Vi är stolta över priset och att vi uppmärksammat ett stigmatiserat problem, säger Nikolaj Sørensen.
Priset delades ut i kategorin Health awards vid Cannes Lions i veckan, en global festival som inom reklamindustrin har samma status som filmfestivalen i samma stad och brukar kallas för världens största reklamtävling.
jonas.kihlander@unt.se