Orexo satsar på USA
Uppsalaföretaget Orexo satsar på USA-marknaden för sin produkt Abstral. På torsdagen meddelade företaget att partnern ProStrakan har lämnat in en registreringsansökan till det amerikanska läkemedelsverket FDA. Ett godkännande kan innebära stora intäkter för Orexo.
- Det här är ett viktigt steg för Orexo. Abstral har blivit en succé i Europa och marknaden här är värd cirka 100 miljoner dollar. I USA är marknaden större, vi uppskattar den till cirka 150 miljoner dollar, säger Orexos vd och koncernchef Torbjörn Bjerke.
Royaltyn på försäljningen i USA kommer att ligga på 23-28 procent av försäljningen.
- Den amerikanska marknaden för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter är världens största, och beräknas uppgå till cirka 376 miljoner episoder av genombrottssmärta per år, säger Torbjörn Bjerke.
- Abstral är redan godkänd i Europa. FDA brukar ta ungefär ett år från det att ansökan lämnats in, och ProStrakan räknar med att kunna påbörja försäljning omedelbart efter registreringen, det vill säga redan under 2010.
Licensavtal för Abstral har också tecknats med företaget Kyowa Hakko Kirin för den japanska marknaden. Just nu förbereder man för registrering av Abstral i Japan. Distributionsavtal har dessutom tecknats med olika läkemedelsföretag för Ryssland, Bulgarien, Rumänien, Sydostasien, Kina och Israel.
Abstral är en tablett avsedd för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter som sedan tidigare får smärtbehandling med opioider. Produkten baseras på Orexos teknologi där tabletten placeras under tungan och den aktiva substansen tas upp av slemhinnan i munnen. Abstral säljs för närvarande i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!