Osäker effekt av öppnad gata
Ett öppnande av Björkgatan i Fålhagen för genomfartstrafik skulle innebära färre bilar på Tycho Hedéns väg och Fålhagsleden, enligt en första beräkning.
Opinionen mot planerna har ifrågasatt att ny biltrafik leds in bland skolor och villakvarter. Kommunens beräkning tyder på att avlastningen skulle ske främst på leder som anses tåla mycket trafik och inte på stadsdelens mest trafikerade gata, Väderkvarnsgatan. Tycho Hedéns väg har redan fått en rejäl trafikminskning av nya E 4 och väntas avlastas ytterligare när Bärbyledens sista etapp öppnar i höst.
Men beräkningar av trafikströmmar är ytterst osäkra och påverkas av många faktorer som är svåra att förutse. Med fartdämpande åtgärder på Björkgatan skulle trafikströmmen kanske halveras, enligt beräkningen. Mer säker anses slutsatsen att ett öppnande inte blir till någon hjälp för trafiken när Strandbodgatan stängs i fyra år.
De borgerliga partierna i gatu- och trafiknämnden vill också utreda ett öppnande av Hjalmar Brantingsgatan, på den sträcka som endast är öppen för buss, taxi och cyklar. Det skulle främst avlasta Vaksalagatan och i mindre mån Fålhagsleden, enligt beräkningen, som också konstaterar att gatan är den mest använda korsningspunkten över Tycho Hedéns väg för cyklister. En slutlig utredning av effekterna presenteras senare i vår för politikerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!