Osäker effekt av öppnad gata

Ett öppnande av Björkgatan i Fålhagen för genomfartstrafik skulle innebära färre bilar på Tycho Hedéns väg och Fålhagsleden, enligt en första beräkning.

Uppsala2007-03-16 00:01
Avlastningen av den hårt trafikerade Väderkvarnsgatan blir sannolikt betydligt lägre, enligt beräkningen från kommunens gatu- och trafikkontor. 6000 bilar per dygn bedöms använda Björkgatan vid skolorna Almtuna och Celsius, om gatupartiet skulle öppnas. I dag trafikeras Björkgatan av cirka 1500 bilar per dygn, norr om Fålhagsleden.

Opinionen mot planerna har ifrågasatt att ny biltrafik leds in bland skolor och villakvarter. Kommunens beräkning tyder på att avlastningen skulle ske främst på leder som anses tåla mycket trafik och inte på stadsdelens mest trafikerade gata, Väderkvarnsgatan. Tycho Hedéns väg har redan fått en rejäl trafikminskning av nya E 4 och väntas avlastas ytterligare när Bärbyledens sista etapp öppnar i höst.

Men beräkningar av trafikströmmar är ytterst osäkra och påverkas av många faktorer som är svåra att förutse. Med fartdämpande åtgärder på Björkgatan skulle trafikströmmen kanske halveras, enligt beräkningen. Mer säker anses slutsatsen att ett öppnande inte blir till någon hjälp för trafiken när Strandbodgatan stängs i fyra år.
De borgerliga partierna i gatu- och trafiknämnden vill också utreda ett öppnande av Hjalmar Brantingsgatan, på den sträcka som endast är öppen för buss, taxi och cyklar. Det skulle främst avlasta Vaksalagatan och i mindre mån Fålhagsleden, enligt beräkningen, som också konstaterar att gatan är den mest använda korsningspunkten över Tycho Hedéns väg för cyklister. En slutlig utredning av effekterna presenteras senare i vår för politikerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om