Osäkert om bostadsuppbyggnad
Även om all flygverksamhet läggs ned på Ärna och planerna på civil flygtrafik inte genomförs kan det bli svårt att använda marken runt flygfältet till bostäder, enligt majoriteten i byggnadsnämnden.
Områden med kommunägd mark, som blir tillgänglig för utbyggnad vid en nedläggning av allt flyg, finns mellan Fyrisån och Dalabanan/Stenhagen. I sakfrågan, för eller emot en civilflygplats, tar byggnadsnämnden inte ställning.
- Det är inte nämndens uppgift, kommenterar byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne (M).
Den politiska oppositionen i nämnden, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet, ville ha ett tydligt uttalande mot civilflyg respektive både civilt och militärt flyg på Ärna. I svaret beskrivs nu i stället vilka konsekvenserna blir för stadens möjligheter att växa vid olika beslutsalternativ i flygfrågan.
Dagens situation med militärflyg, Akademiska sjukhusets helikopter och flygklubbens verksamhet ger starkt begränsade möjligheter till nya bostäder i Ärna eller inom flygbullermatten, konstaterar nämnden. Om civil flygtrafik tillkommer begränsas möjligheterna till bostäder ännu mer, samtidigt som bulleråtgärder krävs på befintliga bostäder.
Ett alternativ som blivit aktuellt under året innebär att Försvarsmakten lägger ned all militär flygverksamhet vid Uppsala garnison och Ärnafältet. Kvar blir bara övrig flygtrafik. Då minskar det område som berörs av bullerrestriktioner och mer mark öppnas för utbyggnad, enligt nämnden. Om civil flygtrafik tillkommer innebär det att minst lika stora områden som i dag kommer att bli omöjliga att bebygga av bullerskäl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!