Oskyddade trafikanter dör på 50-vägar

Sex döda och mer än hundra svårt skadade på fyra år. Det är den dystra statistiken på hur gående och cyklister har drabbats i Uppsala läns tätortstrafik. På måndagseftermiddagen inträffade en svår trafikolycka norr om Almnunge med en tolvårig flicka som just hade stigit av en buss.

Uppsala2007-04-23 20:32
- Gör man ett misstag i trafiken som gående och cyklist så straffas man med döden, säger Åsa Gustafsson, trafiksäkerhetskonsulent på NTF Uppsala län.
NTF Uppsala har gjort en undersökning som visar att samtliga dödsolyckor med oskyddade trafikanter i Uppsala läns tätorter under åren 2003-2006 har inträffat på 50-vägar.
- Kommunerna tycker ofta att 50 är en säker hastighet, vi menar att det inte är det. Men det betyder inte att vi sitter och ropar över gulröd 30 överallt - däremot måste man titta på fler lösningar som avsmalningar, chikaner och upphöjda övergångsställen. Det sänker hastigheten precis där det är som farligast för gående, säger Åsa Gustafsson.

Den här veckan genomför NTF en så kallad hastighetsvecka tillsammans med Vägverket och Polisen. Bland annat står extra hastighetskontroller på agendan. Och hastigheten har största betydelse: Vid 50 kilometer i timmen dödas åtta av tio gående om de blir påkörda av en bil. Om hastigheten däremot är 30 kilometer i timmen så överlever i stället åtta av tio gående en påkörning.
- Man kan jämföra att bli påkörd i 50 kilometer i timmen med att ramla från tredje våningen och då blir det lättare att förstå att risken är stor att man inte överlever, säger Åsa Gustafsson.

Omkomna gående och cyklister i tätorter utgör cirka en tiondel av alla dödsoffer i trafiken. I Uppsala län har trafiken skördat totalt 59 dödsoffer under åren 2003-2006. Under fjolåret dog tolv personer: fem i personbil, tre cyklister, två gående, en i lastbil och en på motorcykel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om