Osynligt nyår i handeln

I dag, lördag, är det kurdiskt och persiskt nyår. De som firar lägger ner extra pengar på mat och presenter.

Smyckeboden uppmärksammar det kurdiska och persiska nyåret med en enkel skyltning med hyacinter och äpple.
Magnus Hugardt vid skyltfönstret.

Smyckeboden uppmärksammar det kurdiska och persiska nyåret med en enkel skyltning med hyacinter och äpple. Magnus Hugardt vid skyltfönstret.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2010-03-20 08:05
Medvetenheten om de helger som inte är traditionellt svenska har ökat i handeln, men fortfarande är det många som inte gör något alls.
- Det är 150 000 som firar det persiska nyåret och det syns knappt. Det kan man jämföra med hur det ser ut när 90 000 tar studenten varje år, säger Meta Troell, analytiker på Svensk Handel.
En butik som tagit till sig hennes budskap är Smycke boden i Uppsala. Skyltfönstret är smyckat med hyacinter och ett rött äpple, en vink till dem som förstår koden att man är med i matchen. De övriga kunderna kanske bara ser det som en vacker dekoration. Några reaktioner har butiksinnehavaren Magnus Hugardt inte fått än så länge, men han är ändå positiv till greppet.

- Jag hade grejerna hemma så det var egentligen bara att lägga ut dem i skylten. Allt som kan prövas ska prövas, säger Magnus Hugardt.
Meta Troells tes är att man inte behöver göra det så svårt för sig. Det är inga konstiga varor det handlar om, utan bara en fråga om hur man visar upp dem i butiken.
- Den som själv firar persiskt nyår ser att man bryr sig. Och även om de inte behöver handla just nu så väljer de den butik som har sett dig och som bryr sig när de ska köpa något, säger hon.

Bland övriga butiker är medvetenheten om nyårsfirandet synnerligen blandat. De stora livsmedelsbutikerna som Coop Forum och Ica Kvantum har sett till att det finns hyacinter och färska kryddor hemma. Men de har inte lagt ner så jättemycket krut på skyltningen, som nu mycket tydligare domineras av påsk än av nyårsfirande.
På Kungsängens Blomsterhandel i Uppsala har man inte beställt hem några hyacinter än så länge.
- Jag vet inte så mycket om deras traditioner mer än att de brukar vilja ha hyacinter. Jag funderade just på när det är persiskt nyår och det var ju jättebra att du påminde mig om det, säger Matilda Björklund, på Kungsängens Blomsterhandel.
På Willys hänvisar de till den centrala marknadsavdelningen i Göteborg som bestämmer över butikernas skyltning.

- Vi uppmärksammar ett antal händelser som vi bedömer är de stora händelserna och det är till exempel våffeldagen och alla hjärtans dag. Och bland de etniska högtiderna är det ramadan som är den stora. Det persiska nyåret firas inte av så många enligt våra beräkningar, säger Janne Krantz på Willys marknadsavdelning.
Meta Troell är ändå hoppfull och ser att attityderna håller på att förändras.
- Det är alltid tuffast att vara först, men jag är säker på att det lönar sig. Om fem år tror jag att det här kommer att vara en ickefråga. Då kommer alla att ha anammat det här. Tänk själv hur det var med halloween. Först tyckte vi att det var jättemystiskt, nu är det orange och svart i varenda butik, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om