– Generellt så har det fungerat bra. Om det bara är lite snö och slask på vägen har jag inte rapporterat det, det är mer när det är stora grejer, säger Jens Widehammar, en av de vana vintercyklisterna i gruppen cykelspanarna.
Sophia Bergström, som cyklar sin första vinter, är också i stort sett nöjd med hur snöröjningen fungerat.
– Jag har haft turen att cykla på Valsätraleden. Där är det som på en vårväg, säger hon.
De två grupperna, de vana cykelspanarna och de mer ovana vinterycklisterna, har båda registrerat sina cykelresor via olika appar. Cykelspanarna ska hjälpa till att kvalitetssäkra vinterväghållningen och har använt en för projektet specialkonstruerad app. Där har de också rapporterat om det är problem med halka, ojämnheter, snö, sandning, tillbud, belysning eller hinder. Hittills har det kommit in 1 200 rapporter, de allra flesta om halka, snö och sandning. De mer ovana vintercyklisterna har bara rapporterat in körsträckor.
– Det har varit förvånande att man inte har sett någon skillnad på om det är GC-väg (det vill säga gång- och cykelväg) eller körbana när man rapporterar in att det är snö kvar. Cykelbanorna ska ju prioriteras, säger Rebecca Weissmann, planarkitekt och projektledare för cykelspanarna på kommunen.
En sak som både Sophia Bergström och Jens Widehammar kommenterar är att cykelvägnätet måste bli mer sammanhängande. Om det är bra snöröjt på cykelbanan så är det en klen tröst när den inte leder hela vägen fram dit man ska.
– Man ser att cykelvägnätet inte hänger ihop. Och det måste man göra något åt. Nu tvingas man åka ut på bilgatorna ibland. Och där kan det ofta vara isbalkar som gör det lätt att ramla, säger Jens Widehammar.
– Man skulle kunna tänka lite mer på var alla studenterna cyklar. Här på Villavägen cyklar många. Och det är först nu som man har fått bort snön här, säger Sophia Bergström.
Och att bättre analysera vilka vägar som cyklisterna verkligen tar är en spin-off-effekt som projektet kan få i framtiden. Rebecca Weissmann hoppas att man kan skapa en cykelreferensgrupp som med liknande teknik kan hålla koll på trafikmiljön för cyklister året runt.
Och hur var det då med semlorna? Jo, appen som de ovana vintercyklisterna använder är en träningsapp. Och av de uppgifter som samlats in kan man se att de 50 cyklisterna hittills cyklat 1 700 mil tillsammans, knappt halvvägs runt jorden. Och enligt appens kaloriberäkning motsvarar det 1 500 semlor.