För en vecka sedan bogserades Linnéa af Upsala i väg från hamnen i Uppsala med slutmålet Gävle. Färden från Uppsala omgärdades av vissa problem med överkörda bryggor, kollision med en bro och en fastkörning i en lerbank.
Nu kommer nya besked från Thomas Ekstrand, skeppare och ägare till båten, som menar att han fått mycket kritik för sin transport av båten i olika publika sammanhang.
– Det räcker nu, jag har fått nog. Alla är missnöjda med att den har fått lämna Uppsala, så då får ni helt enkelt ha den kvar i Uppsala. Det är bara att konstatera att det går inte att hålla på med detta. Vi trodde att vi hjälpte till, men vi blev samhällets fiende nummer ett. Vi blir nu tvungna att avsluta det här och gå tillbaka med den till Uppsala, säger Thomas Ekstrand.
Efter transporten från Uppsala mellanlandade båten vid Liljeholmskajen i Stockholm innan den bogserades vidare mot Gävle i tisdags.
Men i höjd med Vaxholm stoppades bogseringen av Kustbevakningen och Transportstyrelsen som inte ansåg att båten var sjöduglig.
Det är Kustbevakningen som nu utreder brottsfrågan i samband med bogseringen.
– Det pågår en förundersökning och vi misstänker att bogseringen av Linneá af Upsala inte gått rätt till. Ägaren till båten är därför misstänkt för brott mot fartygssäkerhetslagen och sjölagen, säger Mattias Lindholm, pressekreterare vid Kustbevakningen.
Thomas Ekstrand har tidigare berättat för UNT att han inte visste att det behövdes bogseringstillstånd för en fritidsbåt, och att han inte tror att det kommer resultera i något åtal.
– Jag har svårt att se att det blir det. Åtalet gäller ett fritidsfartyg. Vi har alla våra papper i ordning, sa han tidigare i veckan.
Efter bordningen bogserades båten till Högmarsös varv utanför Norrtälje. Där kommer båten att stå till den fått ett bogseringstillstånd för vidare transport.
Den ska sedan köras tillbaka till Uppsala, enligt Ekstrand.
Varför inte fortsätta vidare mot Gävle?
– Jag har fått så mycket badwill i detta och ledsnat. Allt jag gör kommer att vändas emot mig och det kommer inte att gå att göra någonting med båten. Jag vill inte hålla på med detta längre.
Men hur ska transporten ske, du saknar bogseringstillstånd för båten nu?
– Vi kommer prata med Transportstyrelsen, vi vet inte vilka som kommer att göra det ännu... Det är nog bäst att Transportstyrelsen och Kustbevakningen gör det.
Du äger båten nu, ska du parkera den i Uppsala alltså?
– Båten ska fraktas tillbaka till Uppsala och köpet av den kan nog hävas. Alla detaljer i hur detta ska gå till är inte klara ännu.
Hos Transportstyrelsen klargör man att tillståndsgivning är deras ansvar. Däremot har man ingen fysisk bogseringsverksamhet av fartyg.
– Vi kan ge bogseringstillstånd till båtägaren som svarar för transport, säger Martin Blom, fartygsinspektör på Transportstyrelsen.
Enligt en dom i tingsrätten skulle båten ha fraktats bort från Uppsala senast 15 maj, vilket den också gjorde. Enligt kommunen stred placeringen av båten i hamnen mot detaljplanen då husbåtar och kommersiella fartyg inte får ligga där.
Nu kan den alltså hamna i Uppsala igen.
– Skulle båten beviljas bogseringstillstånd och styra mot Uppsala så har den inte någon båtplats i Uppsala hamn. Skulle den komma tillbaka kommer Kronofogden forsla bort båten på ägarens bekostnad, säger Lina Berg, enhetschef trafik och markupplåtelse på stadsbyggnadsförvaltningen.
Läs vår tidigare rapportering om Linnéa af Upsalas färd från Uppsala i vår liverapport: