Under måndagen arrangerade Uppsala kommun ett seminarium om parkeringsbehov. En föreläsare talade om nya bostadsområden i andra kommuner där man kommit ner i en norm på 0,25 parkeringsplatser per lägenhet.
– Här i Uppsala vill vi först prova att införa bilpooler, uthyrning av lådcyklar eller annat som kan uppmuntra fler att välja bort bilen, säger Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden.
Han säger att det handlar om att underlätta för att Uppsalaborna ska kunna välja hållbart resande i vardagen.
– Det är också skillnad på hur parkeringstalen ska sättas i olika områden, beroende på vilka målgrupper som bor i områdena. Därför är det bättre att parkeringstalen är flexibla, säger Erik Pelling.
I områden där tillgången på kollektivtrafik är hög eller där det bor många unga, har det exempelvis visat sig att nästan ingen har bil nuförtiden. Medan andra grupper använder bil mer.
En annan aspekt på parkeringsfrågan är att dyra underjordiska garage, som ofta byggs för att spara plats, gör att bostadspriserna stiger. Ibland blir bostadshus så dyra på grund av parkeringsnormen att bygget inte ens blir av.
– Man behöver både ändra kulturen och skapa trygga stråk i bostadsmiljön så att människor vill gå och cykla, säger Jonna berg på Riksbyggen som är en av deltagarna tillsammans med KTH i projektet innovativ parkering.
I de kommande bostadsområdena Ulleråker och Rosendal kommer inte lika många p-platser byggas som i gamla områden. Och de p-platser som byggs anläggs i garage som ligger en bit ifrån bostäderna.
– Det kan bland annat leda till finare bostadsmiljö och billigare bostäder. Men längre gångavstånd till parkeringen gynnar också hållbara färdmedel, säger Nina Gustafsson Hassaine, på Uppsala parkerings AB.