Bakom "Palermoskorna" står kommunikationsbyrån Oh my. Som en del i en tävling mellan deras kontor i olika städer skulle de skapa och auktionera ut ett konstverk på Tradera.
– Vi ville ha Uppsalakoppling. Och då kom vi fram till att vi ville hylla och stötta Palermo som symboliserar glädje på något sätt. Det är ett ställe dit folk går själva eller i grupp för att ha kul, säger Erik Backlund, teamprojektledare Oh my Uppsala.
På tisdagskvällen avslutades auktionen – med ett bud på 900 kronor. Vinnaren Richard Schlytern är väldigt nöjd när han tar emot skorna på Palermo under onsdagsförmiddagen, mellan sina barns skolavslutningar.
– Jag ställde in ett automatiskt bud upp till 2 000 kronor. Någon budade i slutet och då blev jag stressad. Jag skulle bara ha skorna. Det är det största köpet i mitt liv. Jag ska aldrig ta ut dem ur montern, säger han.
Att köpet blev så viktigt handlar om att Palermo har spelat en stor roll i Richard Schlyterns liv. Han kallar det för sitt tredje hem, efter familjen och jobbet. Här har han suttit efter begravningar, här träffade han sin fru.
Och nu vill han dela med sig av skorna till andra gäster och Uppsalabor.
– Den andra lördagen i juni varje år, så länge jag finns, kommer jag ta hit skorna och ställa dem i baren så att alla kan se dem. Det kan bli en religiös upplevelse – det ryktas om att om man nuddar montern får man lycka i livet.
Pengarna för skorna använde Oh my till dricks till personalen.