Det här är något som har retat upp kunden Magnus Jansson Klarin. ”Det är dyrt redan som det är”, säger han.
I stället för att kunna betala med betalkort hänvisas nu kunderna till att använda någon av de fem parkeringsappar som finns anslutna till garaget.
Problemet är bara att flera av dem inte är synkroniserade till att det finns en maximal dagstaxa på 165 kronor per dygn.
– I flera dagar har jag i stället fått betala över 200 kronor för att stå där, säger Magnus Jansson Klarin som nyttjar parkeringen dagligen.
– Det här gör att det blir flera hundra kronor dyrare på en vecka för något som redan är riktigt dyrt, fortsätter han.
För Uppsala parkerings AB, som äger Centralgaraget, så är det här nya uppgifter.
– Är det nu så att det inte fungerar med apparna så får vi ordna det och göra en koll. Och har han betalat fel så är det bara att höra av sig till oss, så får han det han har betalat för mycket återbetalat, säger bolagets vd Lennart Johansson.
Problemet med parkeringsautomaterna har funnits i över en och en halv veckas tid.
– Vi har fått tekniska problem med automaterna där nere och håller på och jobbar med den problematiken tillsammans med vår leverantör som håller på att felsöka. Så vi hoppas på att få till det så bra som möjligt så snart det går, fortsätter Johansson.
Det finns ingen tidsprognos?
– Vi hade hoppats ha det här löst för flera dagar sedan. Det är inte helt bra det här, det håller jag med om.
Förutom Centralgaraget förvaltar även Uppsala parkerings AB Kvarnengaraget. Bolaget förvaltar dessutom all gatumarksparkering på allmän plats i Uppsala, vilket är cirka 10 000 parkeringsplatser och 2 500 platser på kommunal kvartersmark.