Pengar saknas för att laga hålen i gatorna

Hål och ojämnheter i gatorna är vardagsmat i Uppsala. Gatuunderhållet har minskat med 40 procent på åtta år. Efter ett politiskt beslut i somras åtgärdas inga skador om de inte innebär någon omedelbar fara. Och ytterligare besparingar kan vara på gång.

Eftersatt gatunderhåll i Uppsala. Morkullevägen.

Eftersatt gatunderhåll i Uppsala. Morkullevägen.

Foto: pär fredin

Uppsala2013-10-10 10:05

En stadsbuss kommer åkande på Hildur Ottelinsgatan. Utanför Ottelinskolan saktar den in. Här har vägen spruckit upp, bitar av asfalten har fallit bort och hål med ett djup på upp till fyra centimeter har uppstått. Bussen kör långsamt över hålen men skakar rejält.

På flera håll i Uppsala liknar gatorna Hildur Ottelinsgatan. Den senaste veckan har UNT:s läsare hört av sig angående skador på vägarna och några exempel ur mängden är Morkullevägen i Sunnersta och Hamnesplanaden i centrala Uppsala.
– Man får acceptera ojämnheter och att vägar är slitna. Vi måste vänta med åtgärder tills skadan är större och akut, säger Tom Karlsson, park- och gatuchef på Uppsala kommun.

Generellt åtgärdas alltså inga skador som inte anses innebära fara. Huvudanledningen är en pressad budget. Vägskador som innebär fara måste åtgärdas enligt lag och när det gäller övriga vägarbeten prioriteras bussgator och gator med tung biltrafik. Bostadsgator och gångbanor prioriteras relativt lågt.
– Vi hoppas kunna öka fokus på cykelvägar framöver, men vi får inte mer pengar för det utan det sker i sådana fall på bekostnad av annat, säger Emma Hübard, projektledare på kontoret för samhällsutveckling.

I somras beslutade gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala kommun att spara för att få bukt med ett budgetunderskott på cirka tolv miljoner. Man valde att spara in 2,5 miljoner kronor på att släcka stora delar av gatubelysningen. Dessutom minskades budgeten för asfaltering och övrigt vägunderhåll med lika mycket.

Efter att kommunen tagit emot anmärkningsvärt många klagomål beslutades att besparingarna på gatubelysningen skulle avbrytas. Men besparingarna för barmarksunderhållet, som bland annat innefattar asfaltsunderhåll, kvarstår.
– Vi har ett eftersatt underhåll, utan tvekan. Under lång tid har vi gjort lite. Nu gör vi ännu mindre, säger Tom Karlsson som också påpekar att fler städer än Uppsala har liknande problem.

Från gatukontorets sida hävdar man att ju längre man skjuter upp asfalteringar och åtgärder, desto större blir kostnaden i framtiden.
– Man kan jämföra det med att låta bli att måla om ett hus. Man kan leva med det ett tag, men långsiktigt blir det ett bekymmer. Det är otvetydigt att det också leder till högre kostnader i framtiden. Vi har påpekat detta, men allt handlar ju om prioriteringar, säger Tom Karlsson.

Att det saknas pengar för vägunderhåll och asfalteringsarbeten är inget nytt problem i Uppsala. Under 2010 fick exempelvis hälften av alla planerade asfalteringsarbeten skjutas upp. 2009 räckte inte heller pengarna till.
– Vid gatuunderhåll används mycket oljebaserade material och oljepriserna har ökat vilket gjort underhållsarbeten dyrare. Om man därför jämför med hur det såg ut för sju, åtta år sedan ser vi en reell minskning i antalet underhållsarbeten med 30–40 procent. Så allvarligt är det, säger Tom Karlsson.

Stefan Hanna (C), som är ordföranden i gatu- och samhällsmiljönämnden, är medveten om att gatuunderhållet är rejält eftersatt.
– Det är inte bra. Infrastruktur har varit underbudgeterat i många år. Vi har lyft fram för både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen att situationen är orimlig. Men vi har den budget vi har och tvingas därför prioritera, säger han.

Under oktober väntas nämnden fatta beslut om ett åtgärdspaket för att få ekonomin i balans inför 2014. Enligt gatukontoret kan då budgeten för vägunderhåll minskas ytterligare, men Stefan Hanna tror inte det.
– Jag tror det blir andra åtgärder. Det jobbas för fullt med att ta fram ett åtgärdsprogram och tjänstemännen har i uppdrag att vända på varje sten, säger han.

Gator som asfalteras i år
Brillinge backe (Fyrislundsgatan–bron över E 4)
Iduns väg (Leopoldsgatan–Råbyvägen)
Gamla Uppsalagatan (Svartbäcksgatan–Ingvarsgatan)
Rondellen i Kungsgatan–Stallängsgatan
Karlsrogatan
Eventuellt fler om det hinns med.

Asfalteringar som strukits
Gångbanor i Norby och Sunnersta
Eva Lagerwalls väg
Vattholmavägen (Råbyvägen–Gamla Uppsalagatan)
Bergsbrunnagatan
Gränby bilgata
Hamnesplanaden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om