Pensionspengar försvann
Kooperationens stora pensionskassa KP Pension & Försäkring slarvade bort 40 procent av Jans innehav i en pensionsfondförsäkring. Först efter två år medgav KP misstaget och kompenserade förlusten. "Oerhört beklagligt", säger försäkringschefen.
- Det dök upp flera konstiga transaktioner. Fondförsäkringen var låst, jag hade haft den för mina avtalspensionsinbetalningar under en kortare tid och återgick sedan till traditionell pensionsförsäkring. Jag hade inte beordrat några transaktioner, så ingenting borde kunna hända med fonden. Ändå sattes det in och togs ut pengar vid minst ett par tillfällen.
- De försökte förklara för mig att fonderna hade gått ned i värde för att börsen hade gått ned. Men det var inte sant.
Andelar i fonderna hade ju försvunnit. KP tog mina pengar och vägrade svara på frågor, berättar Jan för UNT.
Att KP Pension & Försäkring lämnar felaktig information får även UNT erfara. När vi kontaktar pensionskassans kundtjänst för en förklaring får vi först svaret att värdeminskningen i fondförsäkringen berodde på att fonderna hade gått ned i värde. Det var samma svar som Jan fick i två år när han sökte information om värdet på sin försäkring. Men det är inte sant.
- Det är inte bra att kunder som söker information får felaktiga upplysningar, det är mycket beklagligt, säger försäkringschefen Birgitta Wiberg på KP Pension & Försäkring.
Först efter två år kom ett svarsbrev från KP till Jan. Av misstag hade KP satt in 50 000 kronor i fondförsäkringen i stället för den traditionella försäkring som han återgått till. När misstaget upptäcktes efter ett par dagar förde KP över pengarna till den traditionella försäkringen, men mellan transaktionstillfällena hade fonden minskat i värde. Därför var KP tvungna att sälja fler andelar ur fondförsäkringen för att kunna uppnå den korrekta summa som skulle överföras. Därför försvann andelarna, och pengarna, ur fondförsäkringen. 2 300 kronor kostade KP:s misstag Jan.
- Det blev fel i handläggningen. Det är sådant som kan hända när man jobbar med administration. Vi har ett väldigt säkert system och efter ett par dagar korrigerade vi misstaget. Vi har nu också kompenserat förlusten, säger Birgitta Wiberg på KP.
Hon kan inte förklara varför det dröjde två år från det att Jan själv upptäckte att pengar försvunnit från fondförsäkringen till dess att han fick svar från KP.
- Det kan jag bara beklaga. Det är en alldeles för lång handläggningstid, så långa handläggningstider har vi inte, säger Birgitta Wiberg.
Om man som kund misstänker att en uppgift i försäkringen är felaktig, hur ska man bete sig?
- Vi har jobbat mycket med att förbättra informationen som skickas ut, men vi vet att den ibland kan vara svår att förstå. Har man frågor kan man alltid vända sig till vår kundtjänst.
Jan är mycket besviken på KP Pension & Försäkring.
- Hade jag inte jämfört värdeuppgifterna mellan åren hade jag aldrig upptäckt detta och då hade jag inte fått någon kompensation heller. KP visste ju vad som hade hänt med mina pengar, men valde att försöka lura mig att betala för deras eget misstag.
Fotnot: Jan heter egentligen någonting annat.
johannes.nesser@unt.se 018-478 13 19
FAKTA
KP har 287 000 försäkrade
KP Pension & Försäkring har bl a till uppgift att administrera ålderspensionsutfästelser och avtalsförsäkringar grundade på kollektivavtal inom kooperationen och övriga folkrörelser. KP:s verksamhet omsluter drygt 4 100 företag och organisationer med 129 000 anställda inom konsumentkooperationen. Antalet försäkrade uppgår till 287 000 personer.
KP har 287 000 försäkrade
KP Pension & Försäkring har bl a till uppgift att administrera ålderspensionsutfästelser och avtalsförsäkringar grundade på kollektivavtal inom kooperationen och övriga folkrörelser. KP:s verksamhet omsluter drygt 4 100 företag och organisationer med 129 000 anställda inom konsumentkooperationen. Antalet försäkrade uppgår till 287 000 personer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!