Planer på bättre och dyrare busstrafik

Snabbare bussresor och enklare byten men längre till hållplatser och höjda biljettpriser. Det kan bli några effekter av den stora omläggning som planeras i Uppsalas busstrafik.

Uppsala2007-03-09 00:01
Grunden i förändringen är stomlinjerna, där resenärerna ska kunna ta bussen utan att passa tidtabellen. Var femte minut i högtrafik avgår en ny tur. Linjerna trafikerar de största resmålen och tar sig fram via bussfiler eller trafiksignaler med grön våg.

Samtidigt blir det längre mellan hållplatserna, för att förkorta stopptiden. Stomlinjerna knyts samman med andra linjer till stadsdelar, stora arbetsplatser och ytterområden. Resorna beräknas gå 10-20 procent fortare än i dag. Med start i år kan projektet vara genomfört 2011.

Så ser planerna ut på papperet. I verklighetens Uppsala finns många hinder på vägen. De närmaste årens röriga trafiksituation i city är bara ett bekymmer. Fastnar bussarna i långa köer skjuts hela stomlinjetanken i sank.
Kalaset kostar också stora pengar. Tätare avgångar kräver fler nya bussar och förare. Minst 200 miljoner kronor i investeringar blir notan under fem års uppbyggnad, enligt den styrgrupp som arbetat med projektet i Uppsala. När allt rullar är förhoppningen att fler resenärer, och kanske dyrare biljetter, ska ge fem miljoner kronor mer i årskassan.

Bland bussresenärerna finns både vinnare och förlorare. De flesta linjer ändras för att komplettera stomlinjerna. Stora stadsdelar som Stenhagen, Gottsunda och Sävja får tätare trafik. Fler bussar trafikerar Akademiska sjukhuset. Glesare än i dag blir trafiken i Rickomberga, Hågaby och delar av Eriksberg.

Från busshåll möts planerna med optimism, men både trafikhuvudmannen Upplands Lokaltrafik och kommunala Gamla Uppsala Buss (GUB), som kör stadstrafiken, anser att införandet av stomlinjerna bör skjutas upp till nästa år. Enligt UL:s planeringschef Caj Rönnbäck kan då fler linjer införas samtidigt, vilket ger bättre effekt och säkrare ekonomi.
GUB:s vd Claes-Göran Alm varnar för att utglesningen av hållplatser kan gå för långt. Avståndet till hållplatsen är minst lika viktig som täta avgångar, anser han. Risken är annars att resenären ändå väljer bort bussen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om