För att fĂ„ köra en "epa-traktor", eller a-traktor som det heter sedan 1975, krĂ€vs att du Ă€r minst 15 Ă„r fyllda och har ett godkĂ€nt mopedkörkort. En a-traktor fĂ„r max framföras i 30 kilometer i timmen â en grĂ€ns som allt för ofta överstigs. Dessa fordon utgör en stor fara pĂ„ vĂ€garna och borde förbjudas, menar polisens trafikchef i region mitt.
LĂS MER: A-traktor körde i 140 km/h
LĂS MER: Polisen har hittat "super-epan"
â Epa-traktorn, eller a-traktorn, hĂ€rstammar frĂ„n tiden efter andra vĂ€rldskriget. NĂ€r jordbruket behövde moderniseras sĂ„ köpte mĂ„nga pĂ„ sig överskottsmaterial i form av pickupper eller bilar för att bygga om dem till traktorer som kunde anvĂ€ndas inom jordbruket. Men nu har de tjĂ€nat ut sitt syfte och anvĂ€nds snarare som lekfordon för ungdomar, sĂ€ger Mats Ăstman.
I Uppsala lÀn finns 769 a-traktorer och gamla epa-traktorer registrerade. Och bara i sommar har det skett tvÄ incidenter med a-traktorer inblandade. I juli blev en mc-polis frÄnkörd av en sÄdan traktor i 140 kilometer i timmen. Och i JÀrlÄsa i juni upptÀckte polisen en a-traktor som fÀrdades i 90 kilometer i timmen. NÀr polisen sedan försökte stanna fordonet sÄ gjorde den 17-Äriga föraren flera utfall i försök att preja polisbilen. Biljakten pÄgick under cirka tio minuter innan föraren saktade in och kunde gripas.
â Vi har haft flera fall i regionen och vi fĂ„r ofta in samtal om personer som blir omkörda av a-traktorer i höga hastigheter, sĂ€ger Mats Ăstman.
En a-traktor Àr fri frÄn Ärlig kontrollbesiktning och behöver alltsÄ inte bemöta de krav som vanliga personbilar gör.
â De kan rulla pĂ„ Ă„r efter Ă„r utan kontroll â det Ă€r inte direkt sĂ„ att plyschtĂ€rningarna behöver besiktas. Fordonen har dessutom en stel bakaxel och oftast sitter det en oerfaren förare bakom ratten. De Ă€r inte lĂ€mpliga att framföras i hastigheter upp mot 100 kilometer i timmen. Jag förstĂ„r inte riktigt varför de finns kvar, sĂ€ger Mats Ăstman.
Som förare av en olovlig a-traktor kan man dömas för olovligt körning vilket oftast resulterar i böter. Men Àven lÀmpligheten för att ta exempelvis b-körkort i framtiden kan ifrÄgasÀttas.
â Jag vet att det förs diskussioner pĂ„ trafikverket huruvida det ska införas krav pĂ„ Ă„rlig besiktning. Det kan vara ett steg i rĂ€tt riktning, men jag förstĂ„r inte riktigt varför de ska finnas kvar. Jag Ă€r medveten om att de Ă€r anvĂ€ndbara för ungdomar pĂ„ landsbygden â men det tjĂ€nar inte lĂ€ngre sitt huvudsakliga syfte att anvĂ€ndas inom skogs- eller jordbruk, sĂ€ger Mats Ăstman.
Vad har du mött för reaktioner kring detta?
â Det Ă€r en frĂ„ga som engagerar vĂ€ldigt mĂ„nga och jag har fĂ„tt kommentarer frĂ„n personer som Ă€r vĂ€ldigt upprörda. Ăr det sĂ„ att majoriteten tycker att dessa fordon Ă€r lĂ€mpliga sĂ„ fĂ„r jag helt enkelt finna mig i det, sĂ€ger Mats Ăstman.