Polischef: Förbjud epa-traktorer

I Knivsta blev polisen frÄnkörd av en "epa-traktor" i 140 kilometer i timmen. Nu vill polisens trafikchef i region mitt förbjuda fordonen.

Arkivbild frÄn 2012 pÄ ungdomar i epa-traktorer.

Arkivbild frÄn 2012 pÄ ungdomar i epa-traktorer.

Foto: Lars Gunnarsson

Uppsala2015-09-07 18:39

För att fĂ„ köra en "epa-traktor", eller a-traktor som det heter sedan 1975, krĂ€vs att du Ă€r minst 15 Ă„r fyllda och har ett godkĂ€nt mopedkörkort. En a-traktor fĂ„r max framföras i 30 kilometer i timmen – en grĂ€ns som allt för ofta överstigs. Dessa fordon utgör en stor fara pĂ„ vĂ€garna och borde förbjudas, menar polisens trafikchef i region mitt.

LÄS MER: A-traktor körde i 140 km/h

LÄS MER: Polisen har hittat "super-epan"

– Epa-traktorn, eller a-traktorn, hĂ€rstammar frĂ„n tiden efter andra vĂ€rldskriget. NĂ€r jordbruket behövde moderniseras sĂ„ köpte mĂ„nga pĂ„ sig överskottsmaterial i form av pickupper eller bilar för att bygga om dem till traktorer som kunde anvĂ€ndas inom jordbruket. Men nu har de tjĂ€nat ut sitt syfte och anvĂ€nds snarare som lekfordon för ungdomar, sĂ€ger Mats Östman.

I Uppsala lÀn finns 769 a-traktorer och gamla epa-traktorer registrerade. Och bara i sommar har det skett tvÄ incidenter med a-traktorer inblandade. I juli blev en mc-polis frÄnkörd av en sÄdan traktor i 140 kilometer i timmen. Och i JÀrlÄsa i juni upptÀckte polisen en a-traktor som fÀrdades i 90 kilometer i timmen. NÀr polisen sedan försökte stanna fordonet sÄ gjorde den 17-Äriga föraren flera utfall i försök att preja polisbilen. Biljakten pÄgick under cirka tio minuter innan föraren saktade in och kunde gripas.

– Vi har haft flera fall i regionen och vi fĂ„r ofta in samtal om personer som blir omkörda av a-traktorer i höga hastigheter, sĂ€ger Mats Östman.

En a-traktor Àr fri frÄn Ärlig kontrollbesiktning och behöver alltsÄ inte bemöta de krav som vanliga personbilar gör.

– De kan rulla pĂ„ Ă„r efter Ă„r utan kontroll – det Ă€r inte direkt sĂ„ att plyschtĂ€rningarna behöver besiktas. Fordonen har dessutom en stel bakaxel och oftast sitter det en oerfaren förare bakom ratten. De Ă€r inte lĂ€mpliga att framföras i hastigheter upp mot 100 kilometer i timmen. Jag förstĂ„r inte riktigt varför de finns kvar, sĂ€ger Mats Östman.

Som förare av en olovlig a-traktor kan man dömas för olovligt körning vilket oftast resulterar i böter. Men Àven lÀmpligheten för att ta exempelvis b-körkort i framtiden kan ifrÄgasÀttas.

– Jag vet att det förs diskussioner pĂ„ trafikverket huruvida det ska införas krav pĂ„ Ă„rlig besiktning. Det kan vara ett steg i rĂ€tt riktning, men jag förstĂ„r inte riktigt varför de ska finnas kvar. Jag Ă€r medveten om att de Ă€r anvĂ€ndbara för ungdomar pĂ„ landsbygden – men det tjĂ€nar inte lĂ€ngre sitt huvudsakliga syfte att anvĂ€ndas inom skogs- eller jordbruk, sĂ€ger Mats Östman.

Vad har du mött för reaktioner kring detta?

– Det Ă€r en frĂ„ga som engagerar vĂ€ldigt mĂ„nga och jag har fĂ„tt kommentarer frĂ„n personer som Ă€r vĂ€ldigt upprörda. Är det sĂ„ att majoriteten tycker att dessa fordon Ă€r lĂ€mpliga sĂ„ fĂ„r jag helt enkelt finna mig i det, sĂ€ger Mats Östman.

FAKTA

De â€Ă€kta EPA-traktorerna” Ă€r ett uttryck som syftar pĂ„ de Ă€ldre som registreringsbesiktigats före 31 mars 1975. De gĂ„r inte att registrera i dag men Ă€r möjliga att anvĂ€nda i besiktningsdugligt skick. Den som blir ertappad med att ha fuskat med utvĂ€xlingen pĂ„ en sĂ„dan traktor, fĂ„r finna sig i att instĂ€lla sig till registreringsbesiktning och dĂ„ ombyggd som A-traktor, vilket kraftigt försĂ€mrar vĂ€rdet pĂ„ traktorn, dĂ„ det blir en A-traktor utan fjĂ€dring.

A-traktorn Àr befriad frÄn Ärlig kontrollbesiktning, till skillnad frÄn epa-traktorn som ska besiktigas precis som en personbil.

Skillnaden mellan EPA- och A-traktorn Àr att A-traktorn mÄste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h +/- 10% medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utvÀxlingsförhÄllande. Bilen ska vara ombyggd sÄ att det Àr uppenbart att den inte lÀngre Àr avsedd för person- eller godsbefordran. SÀte för en eller tvÄ passagerare bredvid förare fÄr dock finnas. Bilens ordinarie förarhytt eller karosseri ska behÄllas men mÄste i förekommande fall kortas av sÄ att utrymmet bakom framsÀten inte kan rymma passagerare eller gods. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om