Polisens bemötande slipas till
Nästan 80 procent av Uppsalapolisens anställda har deltagit i arbetet med en nationell värdegrund för polisen, som pågår i hela landet.
Lise-Lotte Sannervik samordnar polisens värdegrundsarbete.
Foto: Pelle Johansson
Polisen är påpassad som få yrkesgrupper. Anmälningar om missade brottsutredningar, övervåld och arrogans varvas med tacksamma insändare från människor som fått professionell hjälp eller bara lite medmänskligt stöd från polisen. Nu ska polisens viktigaste värderingar samlas i en gemensam värdegrund.
Martin Permén vid Rikspolisstyrelsen leder arbetet. Han slår fast att värdegrunden i sig själv inte kommer att göra polisen bättre eller sämre på att lösa sina uppgifter:
- Det är de anställda som gör polisen bättre, men värdegrunden kan stötta, göra verksamheten tydligare och visa vad vi står för, säger han.
Bemötandet av allmänhet, misstänkta och brottsoffer är bara en del i värdegrunden, säger Martin Permén:
- Den kan också göra det lättare att ta upp svåra frågor med kolleger och bli ett viktigt verktyg i utvecklingssamtal mellan chefer och personal. Allt detta kan skapa ännu större förtroende från allmänheten.
I dagarna avslutas den del av arbetet där polisens cirka 26 000 anställda uppmanats att delta kring ett gemensamt arbetsmaterial. Hittills har 65 procent medverkat. Martin Permén tror att siffran stiger till 70 procent innan tiden gått ut. Hos Uppsalapolisen har hittills 79 procent av de 680 anställda medverkat.
- Uppsala län ligger bra till i deltagande, konstaterar han.
Värdegrunden är polisens största satsning någonsin inom området. De ansvariga betonar att arbetet sker nedifrån i organisationen, inte genom färdiga svar från ledningen. Runt 30 procent av de anställda har inte medverkat fullt ut, men enligt Martin Permén är förklaringen inte bristande engagemang:
- Många har en stor arbetsbelastning. Uppgiften består bland annat av en tre timmar lång övning och jag tror att de helt enkelt inte lyckats passa in det i den dagliga verksamheten.
I övningen samlas anställda i mindre grupper runt en så kallad dialogkarta, liknande ett stort sällskapsspel. Vid stationer på kartan finns påståenden, frågor och diskussionsämnen om värderingar, etik och moral i polisarbetet. Till sist lämnar deltagarna förslag på nyckelbegrepp i den blivande värdegrunden.
Vid Uppsalapolisen är Lisa Sannervik samordnare för värdegrundsarbetet. Hon vill att den ska bli ett användbart verktyg i det dagliga arbetet, inte bara en bunt papper i bokhyllorna. Ledorden ska hjälpa anställda i konkreta situationer:
- I stressade lägen ska vi kunna möta människor på ett förtroendefullt sätt, även om de är berusade, misstänkta för brott eller aggressiva. Vad blir våra sista ord när vi lämnar en person i arresten? Hur återkopplar vi till den som vi tvingats använda pepparsprej mot? I sådana lägen tror jag att värdegrunden kan bli en hjälp, säger hon.
Uppsalapolisen har en förhållandevis ung yrkeskår. Lisa Sannervik anser att värdegrunden kan få särskild betydelse för nyrekryterade:
- Vi står inför ett tillskott av många nya poliser. De är ofta välutbildade, men kan behöva ett stöd för hur de ska agera i olika situationer.
Satsningar för att formulera etiska riktlinjer har pågått i flera år på olika håll inom landets 24 polismyndigheter. Ibland har resultatet inte satt djupare spår än en samling dokument med ståtliga ord.
Den kraftsamling polisen nu gör inom området har därför mött skeptiska reaktioner. Martin Permén har hört kritik mot att arbetet är bortkastad tid. Andra anser att frågeställningarna är för veka och inte ger ett tillräckligt skarpt instrument i brännande situationer. Överlag har arbetet ändå tagits emot positivt, säger han. Lisa Sannervik menar att invändningarna var flest i början. När arbetet med dialogkartan kommit i gång har läget förändrats, säger hon:
- Den hjälper oss att tala om väsentliga saker på ett enkelt sätt och har redan fått oss att börja diskutera de här frågorna ännu mer än tidigare.
Polisfackets ordförande Gunnar Elrud vid Uppsalapolisen har genom åren sett många etiksatsningar passera, men är ändå försiktigt hoppfull inför den senaste versionen:
- Det är bra att man vill få i gång diskussion och väcka tankar, bättre än när det kommer direktiv uppifrån. Sedan får vi se om den blir praktiskt användbar och inte bara floskler på ett papper. Min erfarenhet är ändå att risken är stor för att det stannar vid ord, säger han.
I november ska bidragen från de anställda lämnas till Rikspolisstyrelsen. Där utformas värdegrunden som sedan beslutas av rikspolischefen. Då startar nästa steg i arbetet, när riktlinjerna ska föras in i polisens hela verksamhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!