Under 2017 betalades sammanlagt nära 24 miljoner kronor ut till förtroendevalda i Uppsala kommun, men om någon eller några av de förtroendevalda fått för mycket eller för lite pengar utbetalt till sig kan ingen riktigt svara på – det har nämligen inte kontrollerats.
Det var när kommunens egna revisorer och en externt anlitad revisionsbyrå tidigare i år gjorde en granskning av arvoden och ersättningar till förtroendevalda som det visade sig att det saknades ett system för att kontrollera att politiker får rätt arvode utbetalat. "Det finns inga dokumenterade rutiner, tillämpningsanvisningar eller dylikt som säkerställer att rätt belopp betalas ut" skriver de externa revisorerna i sin rapport.
I de få stickprovskontroller som genomfördes kunde revisorerna inte konstatera att några felaktiga utbetalningar gjorts, men revisionens bedömning och uppmaning var ändå att man måste införa återkommande kontroller i flera delar inom systemet.
Kommunstyrelsen som fått yttra sig över kritiken medger att bristen på kontroll kan ha orsakat felaktiga utbetalningar och beslutade vid sitt senaste möte att ge tjänstemännen i uppdrag att se över de rutiner som finns. Genom åtgärderna hoppas man minska risken för felaktiga utbetalningar "avsevärt".
Revisorerna ansåg även att kommunen borde se över rutinerna och säkerställa rätt beräkning för ersättning av förlorad arbetsinkomst. Här ansåg dock kommunstyrelsen att de rutiner som finns är tillräckliga och heltäckande.