Politiker oense i klimatdebatt
Samtliga Uppsalapolitiker som deltog i lördagens klimatdebatt vill att fler lämnar bilen hemma och åker kollektivt för att minska koldioxidutsläppen. Vilken väg Uppsala kommun ska välja för att komma dit är dock inte lika självklar.
- Vi vill se ökade satsningar på busstrafiken med lägre priser och tätare turer. På längre sikt anser jag att vi måste bygga ut kollektivtrafiken med spårvagnar som drivs med miljömärkt el, sade Illona Zatmari Waldau.
Niclas Malmberg vill stoppa utbyggnaden av nya köpcentrum.
- Att säga ja till ett köpcentrum i Fullerö kommer att öka koldioxidutsläppen, inte minska dom. Detsamma gäller för civilflyg på Ärna. Uppsalas borgerliga kommunledning gör inte vad man kan för att få ned utsläppen i dag, sade han.
Det ansåg dock Centerpartisten Mattias Johansson. Han har jobbat för FN i Afrika och själv sett hur torkan i klimatförändringarnas spår påverkar nomadbefolkningens livsbetingelser och tror inte på restriktioner.
- Vi kan inte påverka hur folk vill använda bilen eller var de väljer att handla. Man måste bilda opinion så att folk tänker sig för innan de tar bilen. Jag tror dessutom att bensinbilens död är nära förestående, titta bara på Saab vars stora bensinslukande bilar inte säljer längre. Om några år kommer det elbilar som alternativ.
Mattias Johansson vill se en skatteväxling mellan fordon som släpper ut mycket och lite koldioxid.
- Vi måste komma åt utsläppen inte bilåkandet, sade han.
Kristdemokraten Martin Wiksell vill också ha mer marknadstänkande i miljödebatten. Att få ner utsläppen genom att säga nej till vägar och broar är ingen lösning. En styrmodell som gör att folk tar bilen mindre måste fram, ansåg han.
Uppsala kommuns investeringar i väg 288 fick kritik från vänster. Men Martin Wiksell ansåg att de är nödvändiga.
- Den infrastruktur vi investerar i används ju både av miljöbilar och kollektivtrafik.
Örjan Nilsson (M) ansåg dessutom att de är nödvändiga.
- Det är livsfarligt att öka mot Öregrund och Östhammar i dag och det är inte bra, sade han.
De flesta sade sig vara för en utbyggnad av cykelvägarna, även om budgeten för det har krympt och vanliga vägprojekt prioriteras högre.
Göran Svanfelt (S) som vill ha en översyn av hela trafikapparaten till förmån för gående, kollektivtrafik och cyklister konstaterade samtidigt att lobbyn för vägutbyggnader är stark i landet, och dit går allt för mycket av pengarna.
- Cykelvägarna kommer i kläm eller faller bort, sade han.
Fotnot: Debatten arrangerades på Uppsala Stadsbibliotek av Klimataktion Uppsala, Naturskyddsföreningen, Ingenjörer och naturvetare utan gränser, folkuniversitetet, världsbutiken Globalen och Klimax.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!