Politikerna backar om färdtjänsten

Majoriteten i Uppsalas kommunstyrelse gjorde i går en helomvändning i frågan om de nya färdtjänstavgifterna. Många resenärer har riktat skarp kritik mot taxeförändringarna, och kommunstyrelsen vill nu se om man kan gå tillbaka till den gamla taxan.

Uppsala2008-11-26 21:29
Förändringarna i färdtjänsten i Uppsala kommun har varit en följetong under hösten. De många turerna har knappast förbättrat de redan ansträngda relationerna mellan färdtjänstresenärer och kommunens ansvariga.
- Jag vill passa på att be om ursäkt för allt strul som varit i höst, sade därför Lars O Ericsson (c), kommunalråd med ansvar för äldrefrågor, efter kommunstyrelsens möte på onsdagen.
Några timmar tidigare hade kommunstyrelsen bestämt sig för att backa från det tidigare beslutet om taxeförändringar, som tagits av gatu- och trafiknämnden.

- Många har blivit väldigt missnöjda med de nya taxorna, och på berättigande grunder. Nu tar vi ett rejält tag för att ändra det, sade finanskommunalrådet Gunnar Hedberg (m).
Men att direkt återgå till de gamla taxorna är svårt eftersom en upphandling gjorts och avtal skrivits med flera taxibolag, menade Hedberg:
- Vi ska försöka påverka så mycket som möjligt, utan att dra på oss skadeståndskrav från bolagen.
Avtalet som slutits har skapat taxeskillnader mellan bolagen på upp till sju kronor per minut. Och eftersom resenärerna ofta betalar en andel av taxameterbeloppet för sin resa, får prisskillnaderna direkt genomslag i plånboken.
Det vill kommunstyrelsen ändra på, och uppmanar därför gatu- och trafiknämnden att säga upp avtalet med taxibolagen.

Under uppsägningstiden, som löper fram till hösten 2010, får gatu- och trafiknämnden i uppdrag att se över hur taxeskillnaderna mellan bolagen kan minskas inom det befintliga avtalet, samt se om det går att återvända till den gamla färdtjänsttaxan.
- Om det går kan den gamla taxan bli aktuell igen från i sommar till ett nytt avtal träder i kraft hösten 2010, säger Gunnar Hedberg.
Kritiken som under hösten hörts från många funktionshindrade och äldre har bland annat handlat om att de vanligaste resorna, korta sträckor i staden, blir dubbelt så dyra med det nya taxorna. Konsekvensen blir att människor som ofta redan har begränsade resurser inte får råd att ta sig ut, enligt kritikerna.

Den nya taxan gynnar dock samåkning, då flera resenärer färdas i samma taxibil. Då gäller lägre taxa, men många resenärer är skeptiska till systemet och anser att det försvårar deras möjlighet att passa tider och planera sin vardag. Den delen av förslaget vill den borgerliga majoriteten dock behålla.
- Inte minst på grund av miljöaspekten, säger Gunnar Hedberg.
Det slutliga beslutet om färdtjänsttaxorna fattas i kommunfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om