Populärt bussbolag får högre ersättning
Antalet resor i Uppsalas stadstrafik ska öka med 50 procent på sex år. Ett nytt belöningssystem till bussbolaget föreslås bli en metod för att höja kvaliteten i resandet och locka fler passagerare.
Foto: Rolf Hamilton
Nu föreslås ett liknande system för de gröna stadsbussarna i Uppsala. Samtidigt görs ett nytt försök att klargöra ansvar och roller mellan aktörerna i den snårigt organiserade stadstrafiken. Målet är att antalet resor ska öka från dagens cirka 11 miljoner per år till 16,5 miljoner år 2014, då nuvarande trafikavtal går ut.
Med 47 miljoner kronor i aktieägartillskott till kommunala Gamla Uppsala Buss AB (GUB) hoppas kommunledningen lasta av den pensionsskuld som i många år tyngt bolaget, sedan avknoppningen från Uppsalabuss AB.
- Bolaget ska vara så konsoliderat att det inte bara behöver spara, utan kunna bli mer marknadsmässigt och offensivt för att få fler resande, säger finanskommunalrådet Gunnar Hedberg (m).
Enligt förslaget ska tillskottet finansieras genom ett lån, som ger kommunen ökade räntekostnader.
GUB:s vd Claes-Göran Alm tror att målet om resandet är möjligt att nå, men slår fast att det krävs politiska beslut:
- Framkomligheten är viktig, det handlar om att få snabbare trafik och direktbussar till attraktiva mål som Fyrishov och Akademiska sjukhuset. Det kan behövas en översyn av taxestrukturen och man kanske ska inrätta större p-platser utanför stadskärnan där bilister kan byta till buss, säger Claes-Göran Alm.
I förslaget skissas kommande taxehöjningar på cirka två procent per år för att finansiera verksamheten. Fler resenärer och extra prestationspengar till bussbolaget - och i förlängningen dess anställda - innebär ökade kostnader, även om ett mål är att fylla bussar som i dag går halvfulla. Alternativet till högre biljettpriser är att lägga in mer skattepengar än i dag. Miljömässigt kan ett ökat bussresande ge en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 7000 ton per år, enligt förslaget, som behandlas på kommunstyrelsen i nästa vecka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!