Positiv tillväxt i sommarhandeln
Pris- och ränteökningarna slår nu igenom i handeln. Försäljningstillväxten bromsar in när konsumenterna får mindre i plånboken. Sommarhandeln väntas dock öka. Försäljningen av sill, lax och jordgubbar är fortfarande ohotad till midsommar.
Hushållen pressas av stigande räntor. Ökande råvarupriser driver upp priserna på livsmedel. Bensinpriset har stigit med tio procent på ett år och det drar ned konsumtionslusten. Hittills har sko- och klädhandeln varit de stora förlorarna, enligt HUI. Sannolikt finns också förlorare inom resenäringen och hotell- och restaurangbranscherna. Fler än nu väljer budgetvaror och lågprisprodukter.
För detaljhandeln som helhet tror HUI att årstakten i försäljningstillväxten kommer att sjunka från 6,4 procent 2006 till 5,5 i år, för att rasa till 4 procent 2009.
Parallellt har Svensk handel tagit tempen på sommarhandeln. Här är tongångarna mer positiva. Tillväxten spås öka med 4-5 procent jämfört med föregående år.
- I Uppsala har handeln, speciellt kläder, haft en tuff vår. Men flera säger att det repat sig och tror det blir en bra sommar. Elektronikbranschen som haft stark tillväxt under 2006 och 2007 har startat svagt. Men man har fått draghjälp av fotbolls EM och tror att OS kommer att öka försäljningen av bland annat platta tv-apparater, säger Anna-Carin Hultberg vid Svensk handel i Uppland.
För dagligvaruhandeln är försäljningen stark inför midsommar.
- Trots mycket nya inslag på bordet så säljer man mycket av det traditionella som lax, sill och jordgubbar.
Om prognosen slår in kommer sommarhandeln 2008 att uppgå till drygt 150 miljarder kronor. Det motsvara 26 procent av den totala detaljhandeln 2008.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!