Postnord ber kunderna om ursÀkt

Efter att UNT uppmÀrksammat problemen med postutdelningen i bland annat Uppsala gÄr nu Postnord ut med en ursÀkt. I ett brev som delats ut till alla hushÄll i Uppsala sÀger man att problemen ska vara avhjÀlpta inom tre mÄnader.

Foto: Johan Söderlund

Uppsala2016-04-25 12:04

I ett test som UNT lÀt göra kom bara hÀlften av breven fram inom en dag, som utlovat. Först efter tvÄ veckor var över 97 procent av breven utdelade, den andel som Postnord enligt tillstÄndet ska dela ut inom tre vardagar.

Varje gÄng som UNT har skrivit om problemen med brev som kommit pÄ avvÀgar eller delats ut för sent har Postnord svarat att omorganisation och flytt har skapat problem, som dock har lösts sÄ att det nu ska börja fungera bÀttre. Tidigare i vÄras sade Fredrik Nilsson, regionchef pÄ Postnord, till UNT att man rÀknar med att postutdelningen ska fungera som det ska frÄn andra halvan av mars.

Brevet som nu gĂ„r ut till hushĂ„ll i Knivsta, Uppsala och Ă€nda upp mot ÖstervĂ„la Ă€r undertecknat av Kjell Björklund, produktionsomrĂ„deschef pĂ„ Postnord, ansvarig för utdelningen i Uppsala, Gotland och Enköping. Han skriver att problemen har med förĂ€ndringarna i brevvolymerna att göra, vilket krĂ€ver ett förĂ€ndrat arbetssĂ€tt av Postnord. ”Den förĂ€ndring Postnord genomför Ă€r den klart största i vĂ„r snart 400-Ă„riga historia”, stĂ„r det bland annat i breven. Han skriver att man nu Ă€r i fĂ€rd med att rekrytera personal och att problemen ska vara avhjĂ€lpta inom tvÄ–tre mĂ„nader, vilket i praktiken innebĂ€r under eller efter sommaren.

Vad Àr det som gör att tiden för nÀr problemen ska vara lösta har flyttats fram?

– Det har blivit bĂ€ttre frĂ„n mitten av mars och framĂ„t. Men det Ă€r fortfarande sĂ„ att enstaka kunder upplever att kvaliteten inte Ă€r bra. Och dĂ„ mĂ„ste vi titta pĂ„ vad det kan bero pĂ„, sĂ€ger Kjell Björklund.

Det Àr mÄnga som hört av sig till oss med liknande berÀttelser. Tar ni verkligen problemen pÄ allvar nÀr ni sÀger att det Àr enstaka kunder som har problem?

– Det gör vi absolut. Men varje kundĂ€rende kan se vĂ€ldigt olika ut och vi försöker ta till oss vad det beror pĂ„ och rĂ€tta till det om det Ă€r nĂ„got i vĂ„ra egna rutiner som Ă€r fel.

Är det verkligen sant att det hĂ€r Ă€r den största förĂ€ndringen för posten pĂ„ 400 Ă„r?

– Vi sorterar automatiskt sĂ„ det Ă€r utedelningsklart för brevbĂ€rarna och samordnar brev- och pakethanteringen. Kunderna kanske inte upplever det. Men för medarbetarna Ă€r det en stor förĂ€ndring.

Post- och Telestyrelsen, PTS, har ett pÄgÄende tillsynsÀrende mot Postnord med anledning av problemen med distributionen. Enligt Olof Bjurö, enhetschef pÄ PTS har klagomÄlen inte minskat, och man ser över om ytterligare ÄtgÀrder ska tas till.

Det har redan kommit reaktioner frÄn kunder pÄ brevet som Postnord skickar ut. En person frÄn Uppsala skriver pÄ twitter att det i brevlÄdan. samtidigt med brevet om att de ursÀktar sig för bristerna i postutdelningen, lÄg tvÄ brev som skulle till olika grannar. "... ett hÄn", skriver han i sin tweet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om