”Du har precis blivit utnämnd till VD. Allt är en enda röra på företaget – svaga resultat och inget fokus i verksamheten. Det finns ett behov av att ifrågasätta och förändra företagets verksamhet och ditt mandat är att få fart på det.” Citatet kommer från konsultbyrån K-streets hemsida och är ett exempel på ett fall som byrån arbetar med. K-street är en av tre byråer som Läkemedelsverket nu tecknat ramavtal med.
Ett annat fall beskrivs så här: ”De mest värdefulla medarbetarna börjar prata om att lämna och söka nya jobb. På ledningsmötena tycks cheferna inte längre ha något strategiskt fokus. Ingen tycks förstå dig eller vilja arbeta utifrån företagets strategi.” Bland K-streets sju medarbetare finns prisbelönte journalisten Staffan Dopping.
I går berättade UNT att andelen anställda som har förtroende för högsta ledningen dalat till 47 procent och att det på flera enheter är betydligt lägre. Som motåtgärd ska nu den interna kommunikationen sättas i fokus, meddelade ledningen i en kommentar. Enligt branschsajten Dagens opinion har K-street tagit hem upphandlingen av Läkemedelsverket i klassen ”strategisk kommunikation”.
– De här byråerna kommer att jobba mycket med våra sakfrågor och kampanjer, och det är inget nytt. Vår egen personal kan då jobba mer med interna processer. Men visst finns det alltid saker vi kan behöva lära oss med hjälp utifrån, säger ställföreträdande generaldirektör Bengt Wittgren.
De andra två PR-byråerna är Gullers som enligt Dagens opinion blir leverantör av kommunikationstjänster och Granath EuroRSCG som ska leverera reklam och digitala tjänster.