Prisökningar i årets Ikeakatalog

Valutafluktuationerna har lett till att Ikea inte kan genomföra lika många prissänkningar i årets katalog, och under året har man tvingats göra flera prishöjningar. För Ikea Uppsala har året gått bättre än för koncernen nationellt.

Freddy Johansson är Ikeachef i Uppsala

Freddy Johansson är Ikeachef i Uppsala

Foto: Rolh Hamilton

Uppsala2009-08-13 11:38
Nästa vecka börjar den nya Ikeakatalogen att levereras, och företaget vill i år göra ett nummer av att det går att handla möbler även i en lågkonjunktur. Därför kallas katalogen nu för ett "stimulanspaket". Meningen är att man ska stimuleras i sitt hem, av sina nya fina möbler. Men de årliga prissänkningarna på populära varor är färre än vanligt och Ikea har tvingats höja priserna på flera produkter för att parera valutafluktuationerna.
- Tyvärr. Det var oundvikligt. Men vi lovar fortfarande kunderna de lägsta priserna på marknaden, säger Freddy Johansson, Uppsalas Ikeachef.

Ikea har minskat försäljningen i Sverige under året och kommer att landa på cirka tolv miljarder kronor. Antalet besökare är ungefär detsamma som före finanskrisen och lågkonjunkturen men den genomsnittlige besökaren handlar för mindre än tidigare. Men i Uppsala har det nya varuhuset lett till en ökad försäljning, enligt Freddy Johansson:
- Vi har haft 1,7 miljoner besökare det senaste året, och det är en ökning med 200 000, hela den ökningen skedde efter 1 april då det nya varuhuset öppnade. Försäljningen har naturligtvis ökat som följd av detta. Det roligaste är nog att vi har fördubblat besöken i restaurangen, säger Freddy Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om