Privata pengar föreslås till spårbilsbana

Uppsala kan bli bland de första kommuner i landet som tar förarlösa spårbilar i drift för kollektivtrafik. I ett nytt förslag skissas en samfinansiering med privata intressen som skulle kunna ge byggstart år 2014.

Uppsala2009-08-10 17:05
Förslaget från tjänstemännen innebär att förberedelserna för spårbilar ska inledas, under förutsättning att staten pekar ut Uppsala som lämplig plats för en pilotbana. I slutet av augusti väntas en statlig utredning föreslå en eller flera orter för pilotprojekt med spårbilar. I Uppsala finns sedan två år en testbana i regi av ett dotterbolag till den sydkoreanska ståljätten Posco.

Politikerna i kommunstyrelsen tar ställning till förslaget på onsdagen. Cecilia Forss (M), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, är positiv till idéerna:
- Vi ska följa med i utvecklingen av ny teknik och spårbilar är en modell för kollektivtrafik som vi vill utreda, säger hon.
Miljöpartiets kommunalråd Niclas Malmberg anser att Uppsalas chanser att utses till pilotkommun ökar om kommunstyrelsen ställer sig bakom förslaget.

Huvudförslaget i Uppsala gäller en nio kilometer lång spårbana mellan resecentrum och Boländerna med arton hållplatser. Alternativet är en bana mot Akademiska sjukhuset och Gluntenområdet. Förslaget bygger på att Uppsala kommun inleder en förprojektering, för att senare ta ställning till om en pilotbana ska byggas. Kommunen ska bara marginellt bidra till investeringen, enligt förslaget som skissar en modell där privata och offentliga intressen delar på kostnaderna. Förprojekteringen ska bland annat belysa spårbanans utformning och formerna för drift och ansvar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om