Det är ledningar för vatten, avlopp, fjärrvärme, fiber, el och dagvatten, som håller på flyttas för att göra plats för den kommande spårvägen.
– Jag vill säga att det värsta är över, men vi har inte öppnat upp varje millimeter av marken ännu, säger Karin Graham, projektledare bakom förarbetena inför spårvägsbygget.
Hon pratar om arbetet längs Dag Hammarskjölds väg, som har pågått sedan september förra året. Det väntades vara klart i slutet på augusti i år. Nu är prognosen i stället slutet på oktober.
– Vi har många äldre ledningar i centrala stan, som lades på plats på den tiden då vi inte hade digital inmätning. Det betyder att ledningarna inte ligger exakt där vi trodde att de skulle göra, när vi tittat på ritningarna. Det räcker med ett fel på bara några centimeter för att vi ska tvingas höja någon annan ledning. Vi har tvingats tänka om när gropen är öppen och då tar arbetet längre tid.
Förseningen är något de tagit med i beräkningen.
– Vi startade ledningsflytten i förväg och det har gett oss extra tid. På det stora hela så har det inte någon stor påverkan på projektet. Men vi behöver bli klara med Dag Hammarskjölds väg innan vi kan starta med arbetet vid Sjukhusbacken.
Finns det risk för fler förseningar längs den här sträckan?
– Det finns alltid en risk, men det bör inte finnas några stora överraskningar kvar. De sträckor vi misstänkte skulle bli svåra har vi tagit oss förbi.
Fram tills nu har arbetet fokuserat på att flytta ledningar som löper längs med Dag Hammarskjölds väg. Avstängning av trafiken har då varit densamma under längre perioder. Nu flyttas fokus till de ledningar som korsar vägen och Uppsalaborna kan nu vänta sig tvärare kast.
– Nu kommer man inte att hinna lära sig hur avstängningen ser ut, innan det förändras. Det kommer vara framkomligt, men man får vara uppmärksam och följa skyltningen, säger Karin Graham.
En ledningsflytt i höjd med en infart till Uppsala Science Park kommer att påbörjas innan sommaren, troligen i första halvan av juni. Den södra infarten kommer då att stängas av, men det kommer fortfarande vara möjligt att använda andra infarter.
Emma Hudson studerar till apotekare och rör sig dagligen i området. Hon tar beskedet om förseningen med ro.
– Just nu känns det lite kaotiskt. Men det får ta den tid det tar, jag försöker se ljuset i tunneln, säger hon.
Frida Kvarnefjäll promenerar förbi. Hon rör sig längs vägen varje dag, då hon arbetar på Läkemedelsverket.
– Jag drar mig för att åka bil här. Jag tar hellre cykeln till jobbet eller kör över Tullgarnsbron, säger hon.
Hon är mer kritiskt inställd till förseningen och bristen på framkomlighet i stan.
– Jag förstår inte hur man planerat. Hela stan är redan påverkad av andra avstängningar, och det är proppar överallt. När jag skjutsar mitt barn till träningen så fastnar jag i trafikköer, säger hon.
Men det är inte bara i centrala stan som trafik påverkas. Ledningsflyttar pågår även längs Munkgatan i centrala Uppsala samt i Sävja, längs väg 255 i korsningen mot Skåneresan. Här sprängs det även i berggrunden. I Gottsunda påverkas främst trafiken längs Hugo Alfvéns väg och Vårdsätravägen.
Sedan den 29 april är Hugo Alfvéns väg är avstängd, det gäller sträckan mellan Vårdsätravägen och korsningen vid OKQ8 på Bernadottevägen. Busstrafiken leds om och vägen kommer att vara avstängd fram till den 4 juli.
I ett av körfälten finns nu en massiv grop och sprängmattor ligger utlagda vid vägkanten. Även här sprängs det i berggrunden för att kunna flytta fjärrvärmeledningar åt sidan. En kvinna som bor i området går förbi med sin hund.
– Det är rätt skönt att slippa all trafik som brukar passera här. Jag störs inte nämnvärt av sprängningarna, det sker inte så ofta, säger hon.
Men klagomål har riktats mot avstängningen. Det handlar främst om Gottsunda centrum, berättar projektledare Karin Graham.
– Folk upplever att det är svårare att hitta och köra in till Gottsunda centrum från södra Gottsunda. Vi försöker hitta lösningar och lägga till fler skyltar, säger hon.
Erik Rydstrand arbetar på Ramudden, ett företag som arbetar med trafikavstängningar. Han på plats för att dirigera bilar längs Vårdsätravägen.
– Vi stoppar trafiken i cirka en till två minuter i samband med att vi spränger. Det är för att garantera att ingen kommer till skada eller träffas av sten, säger han.
I höst väntas ledningsflyttar påbörjas i bland annat södra Rosendal och längs Torgny Segerstedts Allé och Vårdsätravägen.