Frågan är het och många vill vara med och säga sitt om utbyggnaden. Flera har bott länge i villorna och oroas över att de ska få mer trafik inpå knuten. Eva Elfström Björkman som bor i hörnet Döbelnsgatan - Kåbovägen sedan 20 år har sett hur bilarna ökat.
– I dag är ibland svårt att själv komma ut med bilen. Hur ska det bli med en genomfartsväg, säger hon.
Protesterna handlar om ett förslag från kommunen om att förlänga Kåbovägen och ansluta den till Rosendalsvägen som mynnar ut på Kungsängsleden. Vägen ska gå mellan Stadsskogen och nya Rosendalsområdet.
Tre villaägarföreningar är kritiska till planerna.
– Vi befarar att det kommer att bli betydligt mer trafik än i dag. Redan nu används Kåbovägen som ”smitväg” av bilister för att slippa rondeller, trafikljus och hastighetsbegränsningar som finns på huvudleden efter Götavägen och Dag Hammarskiölds väg, säger Nicholas Fawkner ordförande i Kåbo - Berga Villaförening.
Flera med honom anser dessutom att leden kommer att skapa en barriär till Stadsskogen och förstöra områdets unika karaktär.
Paliz Nordlöf, 24 år, som vuxit upp där och nu köpte sig en lägenhet i nya Rosendal är besviken.
- Ingen sade något om det här när jag köpte. Jag flyttar dit för att det är lugnt och nära till Stadsskogen. Nu kan jag få en trafikled utanför fönstret, säger hon.
Nicholas Fawkner betonar att de boende inte är emot utbyggnaden av själva Rosendal.
- Vi tycker det är bra. Uppsala behöver bostäder. Det enda vi motsätter oss är genomfartsleden. Den fanns inte med tidigare. Nu vill man dessutom göra den här snabbt genom så kallat enkelt planförfarande. Jag tror inte politikerna är medvetna om vad det kan innebära, säger han.
Fler är kritiska:
Föreningen vårda Uppsala - som anser att trafikfrågorna är ”knapphändigt behandlade”.
Rosendals förskola - som befarar att säkerheten för barnen minskar med mer trafik.
Bergaskolans hem och skolaförening - som tror att en ny väg innebär att fler föräldrarna inte vågar låta sina barn gå själva till skolan och väljer att skjutsa dem i bil i stället.
Enligt planarkitekt Malin Danielsson vid Uppsala kommun är det inte avgjort hur den slutgiltiga planen ska se ut.
– Vi har haft två utställningar och ett samrådsmöte. Nu ska vi studera alla synpunkter som kommit in, säger hon.
Anledningen till att en ny väg finns med i den nya planen är att den gamla bara var grovt skissad.
– Trafikfrågorna och en hel del andra frågor var inte lösta. Nu har vi försökt skapa ett gatunät där de som ska bo i Rosendalsområdet ska kunna ta sig fram utan att hamna på återvändsgator, säger Malin Danielsson.
Är inte risken stor att det blir en genomfartsgata?
– En viss ökning av trafiken kommer det att bli. Totalt 3500 bostäder ska ju byggas i området. Men vi tror inte det blir så mycket på den här vägen. Två nya skolor och en förskola ska byggas där och vägen ska utformas så att det inte går att köra fort.
Ingen trafikanalys har gjorts för området?
– Ingen som visar det totala trafiktrycket. Men vi har ett bra underlag som handlar om behovet på de gator som finns i Rosendal.
Vilka skulle konsekvenserna bli om den nya vägen inte byggdes för genomfart?
– Inga egentligen. Vi tror inte det blir så stor trafik där. Huvudleden in till Rosendal blir från Dag Hammarskiölds väg. Där går det snabbast att ta sig fram, säger Malin Danielsson.
UNT har inte lyckats få kontakt med plan- och byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne (M). Nämndens vice ordförande Monika Östman (S) säger att hon är för dåligt inläst på planen för att uttala sig i dag.