Q-Meds kvartalsvinst 64 miljoner
Uppsalaföretaget Q-Med redovisar en vinst på 64 miljoner kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 62 miljoner kronor motsvarande period 2007. Vd Bengt Ågerup säger att det är för tidigt att säga hur finanskrisen påverkar bolaget.
Q-Med har haft en turbulent tid sedan i fjol höstas. Aktiekursen har rasat och försäljningen i Nordamerika och Japan har gått kräftgång. En konsekvens var att företaget nyligen beslöt att avbryta satsningen på sjukvårdsprodukter och minska personalen i Uppsala med 50 personer.
Nu gäller fokus på estetikprodukterna. Flaggskeppet är sedan länge antirynkmedlet Restylane, stort hopp sätts också till efterföljaren Macrolane, inriktad på bröstförstoring.
På ett sätt är fredagens rapport ett trendbrott. Försäljningen av estetikprodukter ökar i Europa med 42 procent. Det kan dock bli svårt att behålla den nivån då Macrolane nu ingår i siffrorna samtidigt som en stor kampanj för Restylane ägt rum i september.
På den telefonkonferens som följde på kvartalsrapporten ansattes Bengt Ågerup om Macrolane. Hur många behandlingar har gjorts? När kommer genombrottet?
- Av konkurrensskäl svarar vi inte på exakt hur försäljningen har gått, sade han.
- Vi tror fortfarande starkt på produkten och dess potential, men det tar ett par år innan vi har svaret. Just nu är fokus mycket på att fortsätta utbildningen av läkare i behandlingsmetoden, sade Bengt Ågerup.
Han fick också frågan om hur finanskrisen slår mot Q-Med, men passade även där.
- Allt saktar ned nu och krisen slår mot alla verksamheter, därför har vi en viss försiktighet när vi uttalar oss om framtiden. Vid årsskiftet vet vi mer.
- Men vi fortsätter att sälja och leverera, och jag tror att marknaden fortsätter att växa på sikt. Inte minst i Asien och Kina står vi inför mycket intressanta möjligheter. Vi har en mycket stark position på marknaden som vi tänker försvara, sade Bengt Ågerup.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!